Kalusto

Cumuluksella on yhteensä 11 purjelentokonetta, hinauskone, 9 kuljetusvaunua, huoltotila sekä neljä mökkiä joista yksi on koulutusluokka joka antaa loistavat mahdollisuudet kurssien pitämiselle sekä muulle koulutustoiminnalle. Kaikissa mökeissä voi yöpyä.

Lisäksi kerho hoitaa Nummelan kentällä purjekoneiden hinaustoiminnan omistamallaan kalustolla

Koneiden varaus

Jäsenet voivat varata koneen käyttöönsä täältä.

Koulutuskoneet

ASK-21 "PUNKKU"
OH-677

Punkku, on kuin hieno viini joka vain paranee vuosi vuodelta. Hänen etupenkillä ovat sadat innokkaat ilmailukärpäisen puremat lentäjänalut saanut ensikosketuksen purjelentämisen saloihin. 

ASK-21 "TENU"
OH-768

Tenu, on Punkun muutaman vuoden nuorempi veli. Hän nauttii mm. ilmabaletista, jota myös taitolennoksi kutsutaan sekä oppilaiden hemmottelemisesta johdonmukaisella ja helpolla ohjaustuntumalla.

Ei ole sattumaa että kaikki hänen sukulaisensa työskentelevät opetusalalla ympäri maailmaa.

Grob 103 Twin (C8)
OH-815

Charlie kasi on kerhon kolmas kaksipaikkainen purjelentokone jolla on hauska viedä kavereita ja sukulaisia lentämaan kunhan matkustajankuljetus oikeus on saavutettu. Hän liitää hieman paremmin kun Punkku ja Tenu joten hänen kanssa voi myös harrastaa jatkokoulutusta kuten matkalentoa.

Harjoitus koneet

Grob 102 Club Astir (C5)
OH-639

Club Astir on kerhon harjoituskone ja onkin hyvä siinä kun on lentänyt ensin kaksipaikkaisella Grob G103 Twin Astir koneella, niin Club Astir tuntuu tutulta jo ensilennolla.

SZD-51-1 Junior (50)
OH-750

Tuttavallisemmin “Junnu” on ollut se kone, jolla lukemattomat oppilaat ovat saaneet ensikosketuksen nautinnolliseen yksipaikkaislentämiseen. Ei enää nalkuttavaa opettajaa takana, olet oman itsesi herra, ei kuulu kuin lempeä tuulen suhinaa kun kurvailet itsesi ylös 5m/s nostossa kohti taivaan sinettä.

Kerholuokan koneet

LS-4 (C6) "Charlotte"
OH-723

Charlotte 6 on lady isolla ällällä. Tämä lady ei kuitenkaan ole mikään diiva vaan hänen kanssa pääsee sinuksi hyvin helpolla. Lennolla hänen hiljainen lempeä suhina ja tarkka ja herkkä ohjaustuntuma suovat sinulle aivan uuden ulottuvuuden ilmassa.  

Ei ole mikään ihme että meidän kolme LS-4:sta ovatkin kerhon suosituimpia koneita.

LS-4 (C7)
OH-778

Charlie seiska on Charlotten nuorempi veli ja kerhon uudempia LS-4:ia.  Tämä herra on yhtä harmoonisen mukava lennettävä kun hänen siskonsakin.

 

LS-4 (IS)
OH-693

India Sierra on LS-4 perheen vanhin ja viisain, kaiken on nähnyt ja kokenut mutta yhtä innokas ja mukavakäytöksinen aina kun pääsee taas ilmaan.

LS-7 (70)
OH-963

Seiskanolla on hieman suorituskykyisempi tulokas LS perheeseen. Yhtä helppo lennettävä ja tätä nykyään todella hyvä kerholuokan kisoissa.

Tehokoneet

Ventus B (DT)
OH-1006

Delta tango on hyvin suorituskykyinen mutta jossain asioissa hieman temperamenttinen. Hän viihtyy ilmassa parhaiten pilotin kanssa joka on jo muutaman tunnin taivaalla viettänyt, mutta heitä hän palkitsee loistavalla liitosuhteella ja pitkillä matkalennoilla. 

ASW 28 (80)
OH-1029

Kasinolla on kerhon uusin hankinta. HÄn muutti saksasta suomeen vain muutama vuosi sitten. Tämä helppolentoinen ja suorituskykyinen lady  suorastaan kutsuu menemään pitkillä seikkailuille taivaan sineen.

Hinauskone

PIK-15 Hinu
OH-YHB

Cumuluksen hinauskalusto on Nummelan ikoni, grand old lady, tehokas ja käytännössä erinomaiseksi havaittu. Hän on vielä suomalaista suunnittelua ja kuuntelee nimeä, PIK-15 Hinu. Rouvan rekisteritunnus YHB tarkoittaa Yksinkertainen Hinauskone,  ja se viimeinen B, että hän on sarjanumeroltaan toinen koskaan valmistettu. Tällä hetkellä hänellä on yli 105000 laskua takanaan joko on kunnioitettava määrä, silti hänellä on vielä monta palvelusvuotta edessään. Ikää rouvalle on kertynyt 51 vuotta. Hinu oli tekniikan maailman testissä vuonna 1965 jossa häntä ylistettiin, lue testi tästä.

Tämän ladyn  180  hevosen voimat vetävät painavat kaksipaikkaiset koulukoneet ripeästi taivaalle.
Koska rouva Hinulla on myös matkustajalle paikka niin hänen avulla saadaan myös uusia hinauspilotteja koulutettua.

Kuljetuskalustoa

Huoltoa

Nummelan lentokentällä toimii tarvittaessa myös koneiden huolto. Jos tarvitset työkaluja tai apua ota yhteyttä Tom Arppeen. 

Kuljetukseen

Kerholla on 8 kuljetusputkea purjekoneiden kuljetukseen, Näitä kuljetusputkia käytetään purjekoneiden kuljetukseen kun mennään leireille tai jos purjekone pitää hakea maastolaskun jälkeen takaisin kotikentälle.

Kerhon tilat

Kerholla on kolme mökkiä joista yksi on koulutusluokka joka antaa loistavat mahdollisuudet kurssien pitämiselle sekä muulle toiminnalle. Kaikissa mökeissä voi yöpyä. Lisäksi Kerho omistaa kaksi lentokonehallia, huoltotilan sekä 1942 rakennetun lennonjohtorakennuksen. 

Huoltotila

Kerholla on iso huoltotila missä koneet talvella vuosihuolletaan ja joskus myös kesällä suoritetaan pieniä korjauksia ja huoltotoimenpiteitä. talvella täällä myös säilytetään koneita.

Lentokonehallit

Kerholla on kaksi hallia lentokoneiden säilytystä varten, vanhempi halli on rakennettu 1958 ja uudempi ns. “peltiovihalli” on rakennettu 1968. Hallit ovat hyvässä kunnossa ja ovat suunniteltu purjekoneiden säilytystä ajatellen.

EFNU Tower

EFNU Tower ja myös “Rafulaksi” tituleerattu vuonna 1942 rakennettu lennonjohto on Nummelan rakennuksista yksi tunnetuimpia, EFNU Tower on läpikäynyt perusteellisen remontin viimeisten vuosien ajan ja on kohta paremmassa kunnossa kuin silloin kun se rakennettiin. EFNU Tower toimii lennonvalmistelutilana ja taukopaikkana kesäisin.

EFNU_Tower2

"Cumulus" Mökki

ns. “Cumulus” mökki on hieman karumpi sisältä koska se toimii talvella purjekoneiden säilytyspaikkana, mutta hyvin täälläkin pystyy yöpymään, kyllä se teltan voittaa.

"HeIK" mökki

“HeIk” mökki on loistava mökki yöpymiseen, siellä on olohuone ja neljä erillistä makuuhuonetta joten pahimmat kuorsausäänet vaimenevat edes hieman, mikäli satut olemaan eri huoneessa. Ulkohuussikin löytyy.

Luokkatila

Täällä taotaan ilmailun ihmeellistä maailmaa nuorien ja vähemmän nuorien tajuntaan, luokkatila sijaitsee heti tuloportin vieressä ja täällä on kahvipannu aina lämpimänä. 

Purjekoneen talviuni

Tässä lyhyt video joka näyttää mitä purjelentokoneille tapahtuu kun kausi loppuu.

ASK-21 "Tenu"Punkku

ASK-21 on maailmalle eniten käytetty kaksipaikkainen koulukone ja hyvällä syyllä. “Aski” on taitolentokelpoinen johdonmukainen ja kestävä koulukone jolla kyllä voi lentää hieman pidempiäkin matkoja. Punkku sai nimensä siitä että sillä on punainen vauhtiviiva.

ASK-21 "Tenu"

ASK-21 on maailmalle eniten käytetty kaksipaikkainen koulukone ja hyvällä syyllä. “Aski” on taitolentokelpoinen johdonmukainen ja kestävä koulukone jolla kyllä voi lentää hieman pidempiäkin matkoja. Tenu sai nimensä siitä että sillä on sininen vauhtiviiva.

Grob 103 Twin III Acro

Kaksipaikkainen Burkhart Grobin valmistama purjelentokone, jota käytetään mm. matkalentokoulutuksessa. Kone oli täysin taitolentokelpoinen (+6.5/-4.5 G) aina vuoteen 2004 asti (vaatii takarungon jäykistämisen).

Grob 102 Club Astir III

“Gharlie viis” tai “Clubi” on toinen kerhon kerhon harjoituskoneista. Tämä kone on usein uuden pilotin ensimmäinen yksipaikkainen purjekone. Kone on suunniteltu harjoituskoneeksi ja on ohjaamoltaan ja tuntumaltaan identtinen kaksipaikkaisen Twinin etupenkin kanssa. Yksipaikkaisena kone kuitenkin kääntyy paljon Twiniä ketterämmin.

SZD-50-1 Junior

SZD-50-1 Juniori on kurssin jälkeiseen itsenäiseen lentoharjoitteluun soveltuva purjelentokone. Suorituskyky on riittävä myös ensimmäisiin matkalentoharjoituksiin. Kone on helppo ja turvallinen lennettävä, eikä se tarjoa epämiellyttäviä yllätyksiä millään alueella.

LS-4a

Saksalaisvalmisteinen LS-4 kilpailutunnukseltaan C6 on kerholuokan vakiokoneita. Juniorista se eroaa sisäänvedettävällä telineellä, paremmalla liitoluvulla (L/D 40) ja monipuolisemmalla avioniikalla.  LS4 on erinomanen purjekone pitkillekin matkalennoille.

LS-4a

Saksalaisvalmisteinen LS-4 kilpailutunnukseltaan C7 on kerholuokan vakiokoneita. Juniorista se eroaa sisäänvedettävällä telineellä, paremmalla liitoluvulla (L/D 40) ja monipuolisemmalla avioniikalla.  LS4 on erinomanen purjekone pitkillekin matkalennoille.

LS-4a

Saksalaisvalmisteinen LS-4 kilpailutunnukseltaan IS on kerholuokan vakiokoneita. Juniorista se eroaa sisäänvedettävällä telineellä, paremmalla liitoluvulla (L/D 40) ja monipuolisemmalla avioniikalla.  LS4 on erinomanen purjekone pitkillekin matkalennoille.

PIK-15 Hinu

PIK-15 Hinu (lyhenne sanasta Hinauskone) on suomalainen puurakenteinen yksimoottorinen purjelentokoneiden hinauskone. Hinua lähdettiin suunnittelemaan ulkomaisten hinauskoneiden hankinnan osoittauduttua hankalaksi tuontilisenssiongelmien takia. Polyteknikkojen ilmailukerho (PIK) järjesti konetyypin suunnittelusta kilpailun, jonka voitti Kai Mellénin konesuunnitelma. Mellén valittiin lopulta myös Hinun pääsuunnittelijaksi, ja tyypin suunnittelutyöt aloitettiin syksyllä 1960. Prototyypin rakennustyöt käynnistyivät keväällä 1962.

Tässä alhaalla Nummelan Hinun eri värityksiä vanhimmasta uusimpaan

don´t worry - We got you covered

"Nummelan lentokone kopelointi"

Tom Arppe