Cumulus ry/rf hallitus tiedottaa 5.5.2022
* Lentotoiminta alkaa pian * Toimintamaksu on iloinen asia, maksa iloinen toimintamaksu * Sähköinen pääkirja – tee tunnus ennen lentoja * Toimintaohjetta päivitetty
Lentotoiminta alkaa pian —————————————————————————————————————————
Koneiden huollot alkavat olla viimeisten koneiden kasausta ja pieniä paperitöitä vaille valmiit, ja lentotoiminta päässee alkamaan aivan pian. Tässä tiedotteessa kerrotaan muutamista asioista, mitkä voi hoitaa kuntoon jo kotisohvalla.
Tiedotamme tarkoista aloituspäivistä ja kellonajoista vielä erikseen. Ensimmäisinä viikonloppuina pyritään lentämään mahdollisimman paljon tarpeellisia kausikertauslentoja.
Toimintamaksu on iloinen asia, maksa iloinen toimintamaksu —————————————————————————————————————————
Yhdistyksen purjelentokaluston käyttöoikeuden edellytys on toimintamaksun maksaminen (pl. lentokoulutus ja tarkastuslennot sekä huoltotoimintaan liittyvät lennot). Toimintamaksuista saaduilla varoilla katetaan yhdistyksen kiinteät kulut, joita ovat mm. ilma-alusten huollot, kiinteistöjen ylläpito, viranomaismaksut, maavuokrat, ja niin edelleen.
Mainittuja kuluja on erityisen ahkeran kiinteistöremontti- ja huoltotoiminnan sekä kiusallisesti kallistuneen sähkön ansiosta erääntynyt maksettavaksi tänä talvena reippaasti, eikä kerhon kassatilanteessa ole kevään tullen varsinaisesti kehumista, joten pyydämme lentämistä suunnittelevia jäseniä maksamaan toimintamaksut mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään ennen ensimmäistä lentoa.
Pelkät alkeiskoneet: 100€/vuosi, viitenumero 12765 00003
Kaikki muut koneet: 250€/vuosi, viitenumero 12765 00016
Saaja: Cumulus ry/rf Tilinumero: FI77 1014 5000 1755 55
Maksathan maksun annetulla viitenumerolla – viitteettömistä saapuvista maksuista pankki perii yhdistykseltä enemmän kuluja, ja niiden käsittely on taloudenhoitajalle työläämpää.
Saman kesän aikana purjelentolupakirjan suorittanut on vapautettu pienemmästä toimintamaksusta, jolloin hän on oikeutettu lentämään alkeiskoneluokan ilma-aluksilla. Mikäli jäsen siirtyy lentämään korkeamman suorituskyvyn koneilla, häneltä peritään täysi toimintamaksu, tai mahdollisesti aiemmin samana vuonna maksetun alkeiskonemaksun ja täyden maksun erotus.
Sähköinen pääkirja ja lentolaskut —————————————————————————————————————————
Cumuluksessa hypätään digiloikka ja siirrytään heti tämän kauden alussa sähköisen kenttäkirjan käyttöön sekä entistä sähköisempään lentojen laskutukseen. Lennot kirjataan web-pohjaiseen Lentolaskut-ohjelmaan, ja sekä konevuokra että hinaukset laskutetaan jälkikäteen. Lentoja ja hinauksia laskutetaan muutaman kerran kaudessa – järjestelmä lähettää lentäjälle eritellyn laskun viitenumeroineen. Kunkin laskun yhteydessä peritään lentäjältä järjestelmän käytöstä 3.5€ laskutuslisä.
Maksathan lentoja vain laskua vastaan, ja aina annetulla oikealla viitenumerolla, jotta pidemmälle automatisoitu laskutus saadaan toimimaan hienosti.
Paperisten hinauslippujen käytöstä luovutaan, eikä niitä enää myydä lainkaan. Aiemmin hankitut hinausliput käyvät vielä tänä vuonna, ja ensi vuonna niitä ei enää lunasteta. Täytetty hinauslippu viedään vanhaan tapaan hinaajalle, ja sähköiseen kenttäkirjaan merkitään hinaus hinauslipulla maksetuksi.
Starttipaikalla lentoja kirjataan paperilappujen sijasta kerhon uudella iPadilla, jonka hankinnan on sponsoroinut harjun juurella toimiva Lankapaja Oy (sponsorin metsästi Lentolaskuja pyörittävä Juha Pirttilampi). Lentotietoja voi itse täyttää, täydentää tai korjata myös omalla mobiililaitteella tai tietokoneella. Kenttäkirjan tiedot on kuitenkin aina täytettävä lentopäivänä.
Jokaisella lentäjällä on velvollisuus tarkistaa lennon jälkeen, että oman lennon tiedot on merkitty oikein ja tarvittaessa korjata ne. Esimerkiksi, että hinauksen korkeus on merkitty oikein.
Useimmille lentäjille lentoaikojen laskeminen lähtö- ja laskuaikojen perusteella on vaativaa ja virheitä sattuu päiväkirjoja täyttäessä säännöllisesti. Suosittelemme varmistamaan heti lennon jälkeen, että sähköiseen kirjanpitoon on mennyt oikeat lähtö- ja laskuajat, ja sen jälkeen kopioimaan ne, sekä järjestelmän laskeman lentoajan, koneen paperiseen lentopäiväkirjaan. Näin säästytään erinäisiltä laskuvirheiltä kauden aikana!
Sähköiseen kenttäkirjan käytön pääsee aloittamaan omalta koneelta tai puhelimelta menemällä sivulle: cumulus.lentolaskut.fi/ ja luomalla siellä käyttäjätunnuksen. Tunnusten luonti hyväksytään pienellä viiveellä käsipelillä, joten ne kannattaa tehdä hyvissä ajoin – esimerkiksi juuri nyt. Aloitusohje:
he.fi/misc/cumulus-lentolaskut-signup.jpg
Sähköiseen kenttäkirjaan kirjataan myös muilla kuin kerhon koneilla suoritetut lennot hinausten laskuttamiseksi.
Työnantajien myöntämiä henkilökohtaisia liikuntaetuja (Smartum, Epassi, ym.) otetaan edelleen vastaan. Aiemmin niillä pystyi maksamaan vain hinauslippuja, mutta nyt saldoa voi käyttää myös lentoajan maksamiseen. Yllä mainittua toimintamaksua sillä ei kuitenkaan voi ainakaan tänä keväänä vielä maksaa. Saldoa voi siirtää Cumulukselle koska tahansa ennen laskujen lähettämistä – siis vaikka jo ennen ensimmäistä lentoa, mutta kuitenkin hyvissä ajoin ennen seuraavaa laskutuspäivää. Sovi maksun suorituksesta Tom Arppen tai Heikki Hannikaisen kanssa, niin tarkistamme maksusuorituksen ja kirjaamme ennakkomaksun tapahtuneeksi.
Polttoaineen kallistumisen vuoksi korotettu hinauksen hinta ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä. Uusi hinta on 38€/500m. Hinnasto:
cumulusry.fi/lentomaksut/
Toimintaohjetta päivitetty —————————————————————————————————————————
Toimintaohjeesta löytyy uutta tietoa mm. hinausten laskutuksista ja hinnoitteluista eri korkeuksiin, koneiden varauskäytännöstä ja sähköisestä kenttäkirjasta. Uusi versio löytyy tutusta osoitteesta:
cumulusry.fi/toimintaohje/
Perehdythän ainakin punaisella merk
* Lentotoiminta alkaa pian * Toimintamaksu on iloinen asia, maksa iloinen toimintamaksu * Sähköinen pääkirja – tee tunnus ennen lentoja * Toimintaohjetta päivitetty
Lentotoiminta alkaa pian —————————————————————————————————————————
Koneiden huollot alkavat olla viimeisten koneiden kasausta ja pieniä paperitöitä vaille valmiit, ja lentotoiminta päässee alkamaan aivan pian. Tässä tiedotteessa kerrotaan muutamista asioista, mitkä voi hoitaa kuntoon jo kotisohvalla.
Tiedotamme tarkoista aloituspäivistä ja kellonajoista vielä erikseen. Ensimmäisinä viikonloppuina pyritään lentämään mahdollisimman paljon tarpeellisia kausikertauslentoja.
Toimintamaksu on iloinen asia, maksa iloinen toimintamaksu —————————————————————————————————————————
Yhdistyksen purjelentokaluston käyttöoikeuden edellytys on toimintamaksun maksaminen (pl. lentokoulutus ja tarkastuslennot sekä huoltotoimintaan liittyvät lennot). Toimintamaksuista saaduilla varoilla katetaan yhdistyksen kiinteät kulut, joita ovat mm. ilma-alusten huollot, kiinteistöjen ylläpito, viranomaismaksut, maavuokrat, ja niin edelleen.
Mainittuja kuluja on erityisen ahkeran kiinteistöremontti- ja huoltotoiminnan sekä kiusallisesti kallistuneen sähkön ansiosta erääntynyt maksettavaksi tänä talvena reippaasti, eikä kerhon kassatilanteessa ole kevään tullen varsinaisesti kehumista, joten pyydämme lentämistä suunnittelevia jäseniä maksamaan toimintamaksut mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään ennen ensimmäistä lentoa.
Pelkät alkeiskoneet: 100€/vuosi, viitenumero 12765 00003
Kaikki muut koneet: 250€/vuosi, viitenumero 12765 00016
Saaja: Cumulus ry/rf Tilinumero: FI77 1014 5000 1755 55
Maksathan maksun annetulla viitenumerolla – viitteettömistä saapuvista maksuista pankki perii yhdistykseltä enemmän kuluja, ja niiden käsittely on taloudenhoitajalle työläämpää.
Saman kesän aikana purjelentolupakirjan suorittanut on vapautettu pienemmästä toimintamaksusta, jolloin hän on oikeutettu lentämään alkeiskoneluokan ilma-aluksilla. Mikäli jäsen siirtyy lentämään korkeamman suorituskyvyn koneilla, häneltä peritään täysi toimintamaksu, tai mahdollisesti aiemmin samana vuonna maksetun alkeiskonemaksun ja täyden maksun erotus.
Sähköinen pääkirja ja lentolaskut —————————————————————————————————————————
Cumuluksessa hypätään digiloikka ja siirrytään heti tämän kauden alussa sähköisen kenttäkirjan käyttöön sekä entistä sähköisempään lentojen laskutukseen. Lennot kirjataan web-pohjaiseen Lentolaskut-ohjelmaan, ja sekä konevuokra että hinaukset laskutetaan jälkikäteen. Lentoja ja hinauksia laskutetaan muutaman kerran kaudessa – järjestelmä lähettää lentäjälle eritellyn laskun viitenumeroineen. Kunkin laskun yhteydessä peritään lentäjältä järjestelmän käytöstä 3.5€ laskutuslisä.
Maksathan lentoja vain laskua vastaan, ja aina annetulla oikealla viitenumerolla, jotta pidemmälle automatisoitu laskutus saadaan toimimaan hienosti.
Paperisten hinauslippujen käytöstä luovutaan, eikä niitä enää myydä lainkaan. Aiemmin hankitut hinausliput käyvät vielä tänä vuonna, ja ensi vuonna niitä ei enää lunasteta. Täytetty hinauslippu viedään vanhaan tapaan hinaajalle, ja sähköiseen kenttäkirjaan merkitään hinaus hinauslipulla maksetuksi.
Starttipaikalla lentoja kirjataan paperilappujen sijasta kerhon uudella iPadilla, jonka hankinnan on sponsoroinut harjun juurella toimiva Lankapaja Oy (sponsorin metsästi Lentolaskuja pyörittävä Juha Pirttilampi). Lentotietoja voi itse täyttää, täydentää tai korjata myös omalla mobiililaitteella tai tietokoneella. Kenttäkirjan tiedot on kuitenkin aina täytettävä lentopäivänä.
Jokaisella lentäjällä on velvollisuus tarkistaa lennon jälkeen, että oman lennon tiedot on merkitty oikein ja tarvittaessa korjata ne. Esimerkiksi, että hinauksen korkeus on merkitty oikein.
Useimmille lentäjille lentoaikojen laskeminen lähtö- ja laskuaikojen perusteella on vaativaa ja virheitä sattuu päiväkirjoja täyttäessä säännöllisesti. Suosittelemme varmistamaan heti lennon jälkeen, että sähköiseen kirjanpitoon on mennyt oikeat lähtö- ja laskuajat, ja sen jälkeen kopioimaan ne, sekä järjestelmän laskeman lentoajan, koneen paperiseen lentopäiväkirjaan. Näin säästytään erinäisiltä laskuvirheiltä kauden aikana!
Sähköiseen kenttäkirjan käytön pääsee aloittamaan omalta koneelta tai puhelimelta menemällä sivulle: cumulus.lentolaskut.fi/ ja luomalla siellä käyttäjätunnuksen. Tunnusten luonti hyväksytään pienellä viiveellä käsipelillä, joten ne kannattaa tehdä hyvissä ajoin – esimerkiksi juuri nyt. Aloitusohje:
he.fi/misc/cumulus-lentolaskut-signup.jpg
Sähköiseen kenttäkirjaan kirjataan myös muilla kuin kerhon koneilla suoritetut lennot hinausten laskuttamiseksi.
Työnantajien myöntämiä henkilökohtaisia liikuntaetuja (Smartum, Epassi, ym.) otetaan edelleen vastaan. Aiemmin niillä pystyi maksamaan vain hinauslippuja, mutta nyt saldoa voi käyttää myös lentoajan maksamiseen. Yllä mainittua toimintamaksua sillä ei kuitenkaan voi ainakaan tänä keväänä vielä maksaa. Saldoa voi siirtää Cumulukselle koska tahansa ennen laskujen lähettämistä – siis vaikka jo ennen ensimmäistä lentoa, mutta kuitenkin hyvissä ajoin ennen seuraavaa laskutuspäivää. Sovi maksun suorituksesta Tom Arppen tai Heikki Hannikaisen kanssa, niin tarkistamme maksusuorituksen ja kirjaamme ennakkomaksun tapahtuneeksi.
Polttoaineen kallistumisen vuoksi korotettu hinauksen hinta ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä. Uusi hinta on 38€/500m. Hinnasto:
cumulusry.fi/lentomaksut/
Toimintaohjetta päivitetty —————————————————————————————————————————
Toimintaohjeesta löytyy uutta tietoa mm. hinausten laskutuksista ja hinnoitteluista eri korkeuksiin, koneiden varauskäytännöstä ja sähköisestä kenttäkirjasta. Uusi versio löytyy tutusta osoitteesta:
cumulusry.fi/toimintaohje/
Perehdythän ainakin punaisella merk