Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
2.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
3.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
4.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
5.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
On loivempi liukukulma.
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
6.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
7.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Ovat pakollisia.
Ovat ohjeellisia.
8.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jonka ylittäminen on kielletty.
9.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
10.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
Korkeus standardivertailupinnasta.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
11.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Hälytystilanne.
Poikkeustilanne.
Epävarmuustilanne.
Hätätilanne.
12.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
13.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka lyhyempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Laskeutumismatka on pidempi.
14.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
15.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
16.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
17.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
Lentämäänkö.fi
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
VFR.org,
A, B, ja C oikein
18.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Pystyakseli / Renkaat.
Normaali akseli / Spinneri.
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Pituusakseli / Perustaso.
19.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
20.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka pitenee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka lyhenee.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus