Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
2.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeus standardivertailupinnasta.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
3.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Epävarmuustilanne.
Hätätilanne.
Hälytystilanne.
Poikkeustilanne.
4.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
5.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
6.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
7.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
8.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
9.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
10.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
11.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Pystyakseli / Renkaat.
Normaali akseli / Spinneri.
Pituusakseli / Perustaso.
Poikittaisakseli / Pyrstö.
12.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
Jonka ylittäminen on kielletty.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
13.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Ovat ohjeellisia.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Ovat pakollisia.
14.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
15.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
A, B, ja C oikein
Lentämäänkö.fi
VFR.org,
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
16.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
17.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka on pidempi.
Laskeutumismatka lyhyempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
18.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka pitenee.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka lyhenee.
19.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
20.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
On loivempi liukukulma.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus