Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeus standardivertailupinnasta.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
2.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
3.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
4.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Ovat ohjeellisia.
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Ovat pakollisia.
5.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
6.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
7.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
8.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Pystyakseli / Renkaat.
Pituusakseli / Perustaso.
Normaali akseli / Spinneri.
9.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
10.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka pitenee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Laskeutumismatka lyhenee.
11.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
On loivempi liukukulma.
12.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
13.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
A, B, ja C oikein
VFR.org,
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
Lentämäänkö.fi
14.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jonka ylittäminen on kielletty.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
15.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Hätätilanne.
Epävarmuustilanne.
Poikkeustilanne.
Hälytystilanne.
16.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
17.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka lyhyempi.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Laskeutumismatka on pidempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
18.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
19.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
20.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus