Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeus standardivertailupinnasta.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
2.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka lyhyempi.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka on pidempi.
3.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Ovat ohjeellisia.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Ovat pakollisia.
4.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
5.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
On loivempi liukukulma.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
Lyhyempi liukumatka.
6.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
A, B, ja C oikein
Lentämäänkö.fi
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
VFR.org,
7.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
8.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
9.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka pitenee.
Laskeutumismatka lyhenee.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
10.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Normaali akseli / Spinneri.
Pituusakseli / Perustaso.
Pystyakseli / Renkaat.
11.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
12.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
13.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
14.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
15.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
16.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
17.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jonka ylittäminen on kielletty.
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
18.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
19.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
20.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Hätätilanne.
Epävarmuustilanne.
Hälytystilanne.
Poikkeustilanne.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus