Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumuluksen toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärven leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu kurssille
Tilaa lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumuluksen kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
Webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumuluksen kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumuluksen historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumuluksen säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumuluksen toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärven leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu kurssille
Tilaa lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumuluksen kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
Webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumuluksen kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumuluksen historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumuluksen säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
2.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
3.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeus standardivertailupinnasta.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
4.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Pystyakseli / Renkaat.
Normaali akseli / Spinneri.
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Pituusakseli / Perustaso.
5.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jonka ylittäminen on kielletty.
6.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
7.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka lyhenee.
Laskeutumismatka pitenee.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
8.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Laskeutumismatka lyhyempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka on pidempi.
9.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
10.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
11.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
On loivempi liukukulma.
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
12.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
13.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
14.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Hälytystilanne.
Poikkeustilanne.
Epävarmuustilanne.
Hätätilanne.
15.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
Lentämäänkö.fi
VFR.org,
A, B, ja C oikein
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
16.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
17.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
18.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
19.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
20.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Ovat pakollisia.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Ovat ohjeellisia.
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus