Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Sääoppi
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Jäätämistä (FZ) voi esiintyä se seuraavan ilmiön yhteydessä:
Lämpimän rintaman yhteydessä talvella.
Kylmän rintaman ylityksen aikana.
Rae- ja lumisateessa.
Kovalla pakkasella.
2.
Buys-Ballot’n lain mukaan pohjoisella pallonpuoliskolla selkä vasten tuulta:
Korkeapaineen keskus on vasemmalla etuviistossa.
Ollaan korkeapaineen keskuksen alueella.
Matalapaineen keskus on vasemmalla etuviistossa.
Matalapaineen keskus on oikealla takaviistossa.
3.
Sumussa näkyvyys on:
Alle 500m
1-10 km.
10-20 km.
Alle 1km.
4.
Lämpimän rintaman lähestymiseen liittyy seuraavia merkkejä:
Alkaa sataa.
Kumpupilvet kasvavat kuuropilviksi ja piakkoin voi esiintä ukkosta.
Voimakas etelätuuli kääntyy luoteeseen.
Pilvisyys alkaa lännestä päin lisääntyä ja niiden alaraja laskea, ensimmäisenä saapuu yläpilviä.
5.
Sääsanomissa pintatuuli mitataan ja ilmoitetaan seuraavasti:
Tuulen suunta ja nopeus ilmoitetaan 10 minuutin keskiarvona 10m korkeudella maan pinnasta.
Tuulen suunta ja nopeus ilmoitetaan 30 minuutin keskiarvona 30m korkeudella maan pinnasta.
Tuulen suunta ja nopeus mitataan 1 minuutin keskiarvona 1m korkeudella maan pinnasta.
Tuulen hetkellinen suunta ja nopeus 10m korkeudella maan pinnasta.
6.
Painepinnan korkeuden merenpinnasta kertoo:
Isobaari.
Millibaari.
Hygrograafi.
Isohypsi.
7.
Ilmakehän jaetaan lämpötilan perusteella kerroksiin, jotka alhaalta ylöspäin ovat:
Troposfääri, mesosfääri ja stratosfääri.
Termosfääri, mesosfääri ja troposfääri.
Mesosfääri, troposfääri ja stratosfääri.
Troposfääri, stratosfääri ja mesosfääri.
8.
Polaaririntaman matalapaineen syventyessä:
Se yleensä liikkuu lännestä itään ja kylmärintama saavuttaa lämpimän rintaman.
Ei synny lämmintä sektoria.
Tuulet pysyvät heikkoina ja sää poutaisena.
Ilma kiertää mnatalapaineen ympäri pohjoisella pallonpuoliskolla myötäpäivään.
9.
Säärintama tarkoittaa:
Matalapaineen ja korkeapaineen välistä rajaa.
Kahden ilmamassan rajavyöhykettä.
Nopeasti liikkuvaa sadealuetta.
Runsaan pilvisyyden aluetta.
10.
Sateen synnylle tärkeä edellytys on:
Maanpinnan läheinen ilma on hyvin kosteaa.
Säärintama.
Taivaalla on kuuro- tai sadepilviä.
Ilma nousee ja jäähtyy.
11.
Korkeapaineessa:
Merenpintaan redukoitu ilmanpaine on korkeampi kuin 1013.25 hPa.
Merenpintaan redukoitu ilmanpaine on korkeampi kuin ympäröivällä alueella.
Sääkartalla isobaarit ovat harvassa.
Ilman tiheys on suurempi kuin 1.225 kg/m3.
12.
METAR on:
Meteorologinen alueraportti
Säävaroitussanoma.
Lentokentällä tehtävä lentosäähavaintosanoma.
lentosääennuste.
13.
Termiikin synnyttämän kumpupilven alaraja voidaan karkeasti laskea metreinä seuraavasti:
Termiikin synnyttämän kumpupilven alarajaa ei voi laskea maanpintamittausten perusteella.
123 * (T-Td), jossa T on ilman lämpötila ja Td kastepistelämpötila.
T-Td, jossa T on ilman lämpötila ja Td kastepistelämpötila .
1230 * (T-Td), jossa T on ilman lämpötila ja Td kastepistelämpötila.
14.
Polaaririntama on seuraavien ilmamassojen välissä:
Arktinen ja trooppinen ilmamassa.
Polaarinen ja keskileveysasteiden ilmamassa.
Pasaatituulten vyöhykkeen ja polaarisen ilmamassan välillä.
Arktinen ja polaarinen ilmamassa.
15.
Termiikki syntyy seuraavasti:
Maan pinnan läheinen ympäristöään viieämpi ilma alkaa laskeuta alaspäin.
Maan pinnan lähellä ympäristöään lämpimämpi ilma alkaa nousta ylöspäin.
Maan pinnan lähellä lämmennyt ilma alkaa nousta kauttaaltaan ylöspäin.
Maan pinnan lähellä +20 asteeseen Celsiusta lämmennyt ilma alkaa nousta ylöspäin.
16.
Lentosään (näkyvyys ja riittävä pilvikorkeus) kannalta merkittävimpiä pilviä ovat:
Sumupilvet ja konvektiiviset pilvet.
Keskipilvet.
Laajat sadepilvet
Altostratus (As) ja Cirrostratus (Cs) pilvet.
17.
Mistä pilvestä sataa tihkusadetta:
Aito sadepilvi, eli nimbostratus (Ns).
Kuuropilvi, eli cumulonimbus (Cb).
Sumupilvi, eli stratus (St).
Altocumulus, (Ac).
18.
Lämpiman sektorin säätä kuvaa kesällä parhaiten seuraava:
Ilman kosteus on korkea ja esiintyy melko matalalla olevia stratocumulus- ja cumuluspilviä.
Ilma on kuivaa ja viileää.
Ilma on lämmintä ja kosteaa. Pilvisyys on runsasta ja monin paikoin sataa vettä.
Tuuli puhaltaa voimakkaasti pohjoisesta ja tuo mukanaan viileää ja kuivaa ilmaa.
19.
Ilmakehän tilaa kuvaavat kolme perussuuretta ovat:
Tiheys, lämpötila ja paine.
Paine, tiheys ja kosteus.
Lämpötila, tiheys ja pölypitoisuus.
Lämpötila, tuuli ja kosteus.
20.
Ilman kosteutta mitataan:
Ilman kosteutta ei voi mitata.
Hygrometrillä.
Barograafilla.
Termometrillä.
Loading…