Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Kabiini ja telineen muotosuoja
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
2.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
12 metriä
6 metriä
8 metriä
3.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
4.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
5.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
6.
Koneen painopiste lasketaan
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
7.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
EASA asetuksesta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
8.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Pitot-painelinjaan
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
9.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
10.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
11.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Kuula on väärän mallinen
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
12.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
13.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Kumiköysistartti
Lentokone- ja vintturihinaus
Itselähtevä ja autohinaus
14.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
15.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
16.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
17.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
18.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
19.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Laadukas lentokone laatuinen akku
Sähkölaitteiden sulakkeet
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
20.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Loading…