Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
2.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
3.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
4.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Kuula on väärän mallinen
5.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
6.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
Pitot-painelinjaan
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
7.
Koneen painopiste lasketaan
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
8.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
9.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
10.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
12 metriä
8 metriä
6 metriä
11.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
Kabiini ja telineen muotosuoja
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
12.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
EASA asetuksesta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
13.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
14.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
15.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Sähkölaitteiden sulakkeet
Laadukas lentokone laatuinen akku
16.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
17.
Miksi kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentävät rakenteita?
Lämpötilan vaihtelut eivät voi aiheuttaa kosteuden tiivistymistä rakenteisiin
Rakenteisiin sitoutunut vesi voi aiheuttaa esimerkiksi jäätyessään rakenteiden vahingoittumista
Metalliosat on pidettävä kosteina, jotta niiden käyttöikä pitenee
18.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
19.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Itselähtevä ja autohinaus
Lentokone- ja vintturihinaus
Kumiköysistartti
20.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus