Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
2.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
3.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
4.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Laadukas lentokone laatuinen akku
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Sähkölaitteiden sulakkeet
5.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Kuula on väärän mallinen
6.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
7.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
8.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Kabiini ja telineen muotosuoja
9.
Koneen painopiste lasketaan
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
10.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
11.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
12.
Miksi kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentävät rakenteita?
Metalliosat on pidettävä kosteina, jotta niiden käyttöikä pitenee
Rakenteisiin sitoutunut vesi voi aiheuttaa esimerkiksi jäätyessään rakenteiden vahingoittumista
Lämpötilan vaihtelut eivät voi aiheuttaa kosteuden tiivistymistä rakenteisiin
13.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
14.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
15.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
16.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
17.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Kumiköysistartti
Lentokone- ja vintturihinaus
Itselähtevä ja autohinaus
18.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
Pitot-painelinjaan
19.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
EASA asetuksesta
20.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
12 metriä
8 metriä
6 metriä
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus