Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
2.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
3.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Itselähtevä ja autohinaus
Kumiköysistartti
Lentokone- ja vintturihinaus
4.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Kuula on väärän mallinen
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
5.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
6.
Miksi kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentävät rakenteita?
Metalliosat on pidettävä kosteina, jotta niiden käyttöikä pitenee
Lämpötilan vaihtelut eivät voi aiheuttaa kosteuden tiivistymistä rakenteisiin
Rakenteisiin sitoutunut vesi voi aiheuttaa esimerkiksi jäätyessään rakenteiden vahingoittumista
7.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
8.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
9.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
10.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
EASA asetuksesta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
11.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
12.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Sähkölaitteiden sulakkeet
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Laadukas lentokone laatuinen akku
13.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
14.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
15.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Pitot-painelinjaan
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
16.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
17.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
18.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Kabiini ja telineen muotosuoja
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
19.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
20.
Koneen painopiste lasketaan
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus