Skip to content
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Menkijärvi leiri
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Menkijärvi leiri
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
2.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
3.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
4.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
5.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
6.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
7.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Sähkölaitteiden sulakkeet
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Laadukas lentokone laatuinen akku
8.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Kuula on väärän mallinen
9.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
10.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
12 metriä
8 metriä
6 metriä
11.
Miksi kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentävät rakenteita?
Metalliosat on pidettävä kosteina, jotta niiden käyttöikä pitenee
Lämpötilan vaihtelut eivät voi aiheuttaa kosteuden tiivistymistä rakenteisiin
Rakenteisiin sitoutunut vesi voi aiheuttaa esimerkiksi jäätyessään rakenteiden vahingoittumista
12.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
13.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
14.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
15.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
EASA asetuksesta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
16.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Pitot-painelinjaan
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
17.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
18.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
Kabiini ja telineen muotosuoja
19.
Koneen painopiste lasketaan
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
20.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Loading…