Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
2.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
Kabiini ja telineen muotosuoja
3.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
4.
Koneen painopiste lasketaan
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
5.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Laadukas lentokone laatuinen akku
Sähkölaitteiden sulakkeet
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
6.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
7.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
8.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
9.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Kumiköysistartti
Itselähtevä ja autohinaus
Lentokone- ja vintturihinaus
10.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
11.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
12.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
13.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
14.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
EASA asetuksesta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
15.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Kuula on väärän mallinen
16.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
Pitot-painelinjaan
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
17.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
18.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
8 metriä
6 metriä
12 metriä
19.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
20.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus