Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
2.
Koneen painopiste lasketaan
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
3.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
4.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Kabiini ja telineen muotosuoja
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
5.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
6.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
7.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
8.
Miksi kosteus ja lämpötilan vaihtelut heikentävät rakenteita?
Metalliosat on pidettävä kosteina, jotta niiden käyttöikä pitenee
Lämpötilan vaihtelut eivät voi aiheuttaa kosteuden tiivistymistä rakenteisiin
Rakenteisiin sitoutunut vesi voi aiheuttaa esimerkiksi jäätyessään rakenteiden vahingoittumista
9.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
EASA asetuksesta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
10.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
11.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
12.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
Pitot-painelinjaan
13.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
14.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
8 metriä
12 metriä
6 metriä
15.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
Sähkölaitteiden sulakkeet
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Laadukas lentokone laatuinen akku
16.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
17.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
18.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Itselähtevä ja autohinaus
Lentokone- ja vintturihinaus
Kumiköysistartti
19.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Kuula on väärän mallinen
20.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus