Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikä seuraavista asioista on luettava takaisin lennonjohtajalle:
“Jätä lähialue LEMPOn kautta VFR”
“Huomioi, rullaustiet ja asemataso erittäin liukkaita”
“Näkyvyys 10 km, tuuli 270 astetta 8 solmua”
“Ilmoita kun LEMPO ulos”
2.
Matkalennolla haluat tiedustella aluelennonjohdolta reitillesi osuvan vaara-alueen aktiivisuuden tilaa. Mistä löydä oikein taajuuden?
Ilmailukartassa näkyy katkoviivalla alueen sektoreiden rajat ja ilmailukartan reunasta löytyy taulukko, jossa on lueteltu taajuudet
Yritän kysellä muilta mikä olisi oikea taajuus
Pitää muistaa ulkoa
Ilmailukartassa näkyy jokaisen kentän kohdalla kentän taajuuden lisäksi oikea aluelennonjohdon taajuus kyseisellä alueella
3.
Voitko käyttää matkapuhelinta lennolla?
Voin käyttää somea ja viestejä varten, mutta en puhumista
En voi käyttää
Voin käyttää normaalisti
Vain hätätilanteessa voi käyttää
4.
Radiokokeilun vastaus “kuuluu kakkosena” tarkoittaa:
Saa selvää silloin tällöin
Ei saa selvää
Kuuluu hyvin
En ymmärrä
5.
Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa:
Pitkät aallot taipuvat ilmakehässä esteiden ohi ja voivat edetä pitkiä matkoja heijastuen ilmakehän yläkerroksien ja maanpinnan väliä pomppien.
VHF ja UHF-taajuusalueilla radioyhteys vaatii suoran näköyhteyden radioiden antennien välillä.
VHF ja UHF-alueiden radioaallot eivät normaalisti heijastu takaisin ilmakehästä.
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa.
6.
Radioaallot liikkuvat:
Valonnopeudella
Äänennopeudella
300 m/s
300 km/s
7.
Miten lausutaan radioon korkeus FL60?
Lentopinta kuusikymmentä
Lentopinta kuusi – nolla
Kuusi tuhatta jalkaa standard
Foxtrot Lima kuusi – nolla
8.
Millä periaatteella ilmailuradiot toimivat:
Duplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Simplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Duplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Simplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
9.
Lähetyspainikkeen painamisen jälkeen voit tyypillisesti aloittaa puhumisen:
1 sekunnin kuluttua
Jo hieman ennen painikkeen painamista
5 sekunnin kuluttua
10.
Mitkä seuraavista väittämistä pitävät paikkansa:
Radiokokeilua voi käyttää avauskutsuna
Avauskutsun jälkeen voi jättää kutsuttavan aseman kutsumerkin pois
Lennonjohtajan vastatessa avauskutsuun “odota”, en vastaa mitään
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa
11.
Olet aikeissa ilmoittaa jäätämisestä reitillä. Kun olet ilmoittamassa kuulet jonkun muun pyytävän lennonjohtajalta radiosuuntimaa kentälle. Voitko lähettää oman ilmoituksesi jäätämisestä ennen lennonjohtajan vastausta radiosuuntima kyselyyn?
En voi, koska pakkotilasanoma on tärkeämpi, kuin sääsanoma.
En voi, koska radiosuuntiminen on tärkeämpää, kuin säätietojen välittäminen.
Voin, koska sääsanomat ovat tärkeämpiä, kuin lentoturvallisuussanomat.
Voin, koska lentoturvallisuussanomat ovat tärkeämpiä, kuin suuntimissanomat.
12.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
13.
Millä sanonnalla aloitat lähetyksen jos haluat ilmoittaa tilanteesta, joka koskee ilma-aluksen tai siinä olevien henkilöiden turvallisuutta, mutta ei vaadi välittömiä toimenpiteitä?
SOS SOS SOS
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
PANPAN PANPAN PANPAN
EMERGENCIA EMERGENCIA EMERGENCIA
14.
Missä muodossa avauskutsu tulee esittää:
Asia, kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
Kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
Tervehdys, kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
Kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
15.
Kuuluvuuden varmistamiseksi käsiradiota käytettäessä on tärkeätä muistaa pitää radiota:
Vaakatasossa
Väärinpäin
45 asteen kulmassa
Pystysuorassa
16.
Lennonjohtaja ilmoittaa kiitotielle saapuvan liikennettä aikaan “nolla-kahdeksan”, milloin odotat liikenteen tulevan?
Kahdeksan minuuttia yli tasatunnin
Kahdeksan minuutin kuluttua
Kahdeksaa vaille tasatunnin
Kahdeksalta aamulla
17.
Radiotaajuus 131.250 luetaan radioon seuraavasti:
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi – nolla
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
kolme – yksi – kaksi – viisi
kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
18.
Radiomajakka UM lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
Unicorn Mike
Uniform Mike
UU-M
Urho Matti
19.
Koneen tunnus OH-YXQ lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
OH YKsKuu
Oscar Hotel Yankee X-ray Quebec
Otto Heikki Jenkki X-ray Squawk
Oscar Hotel Yö Xantia Kuu
20.
Palaneen sulakkeen tilalle voin vaihtaa:
Vain saman virta-arvon omaavaan sulakkeen
Rautanaulan
Hiuspinnin
Minkä vaan sulakkeen, joka sopii vanhan sulakkeen paikalle
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus