Skip to content
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Radiotaajuus 131.250 luetaan radioon seuraavasti:
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi – nolla
kolme – yksi – kaksi – viisi
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
2.
Koneen tunnus OH-YXQ lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
Oscar Hotel Yö Xantia Kuu
Otto Heikki Jenkki X-ray Squawk
OH YKsKuu
Oscar Hotel Yankee X-ray Quebec
3.
Jos kaiuttimesta kuuluu jatkuvasti ärsyttävää kohinaa:
Laitan radion pois päältä
Laitan äänenvoimakkuutta pienemmälle
Säädän kohinasalvan niin, että kohina juuri ja juuri lakkaa
Pidän tangentin pohjassa, jotta kohina lakkaa
4.
Vakiosanonta Wilco tarkoittaa seuraavaa:
En ymmärtänyt
Ymmärrän, mutta en pysty noudattamaan ohjetta
Ymmärrän sanomasi ja noudatan sitä
Sano uudelleen
5.
Hätäliikenteen vallitessa taajuudella, muiden asemien tulee:
Vaihtaa toiselle taajuudelle ja ilmoittaa siitä lennonjohtajalle
Säilyttää radiohiljaisuus
Yrittää ehdottaa sopivia ratkaisuja tilanteeseen
Laittaa radio pois päältä, jotta ei vahingossa kuule tietoja joita ei ole tarkoitettu itselle
6.
Kun luet takaisin lennonjohtajan antamia selvityksiä, ohjeita tai tietoja, mihin kohtaan lähetystä laitat oman kutsumerkkisi?
Lähetyksen loppuun
Lähetyksen alkuun
Lähetyksen alkuun ja loppuun
Omaa kutsumerkkiä ei tarvitse sanoa ollenkaan
7.
Jos radiosuuntimisen jälkeen lennonjohtaja antaa sinulle tiedon “QDM 180 astetta”. Olet:
Kentän pohjoispuolella
Kentän länsipuolella
Kentän eteläpuolella
Kentän itäpuolella
8.
Mikä on oikea tärkeysjärjestys välitettäville sanomille:
1. Hätätilasanomat, 2. Pakkotilasanomat, 3. Radiosuuntimissanomat, 4. Lentoturvallisuussanomat, 5. Sääsanomat
1. Hätätilasanomat, 2. Pakkotilasanomat, 3. Sääsanomat, 4. Radiosuuntimissanomat, 5. Lentoturvallisuussanomat
1. Pakkotilasanomat, 2. Hätätilasanomat, 3. Lentoturvallisuussanomat, 4. Radiosuuntimissanomat, 5. Sääsanomat
1. Lentoturvallisuussanomat, 2. Hätätilasanomat, 3. Pakkotilasanomat, 4. Sääsanomat, 5. Radiosuuntimissanomat
9.
Lennonjohtajan antaessa sinulle tiedon, jota ei tarvitse lukea takaisin voit ilmoittaa ymmärtäneesi asian vastaamalla siihen käyttämällä vakiosanontaa:
OK
Selvä
Ymmärretty
Wilco
10.
Olet eksynyt ja haluat, että lennonjohtaja paikantaa sinut radiolähetyksesi perusteella. Miten pyydä kyseistä palvelua?
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän paikkatietoa
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän QFE:tä
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän QDM:ää, OH-CAK
Kuusamon torni, OH-CAK, saisinko vektorin victor
11.
Hyvän radiotavan mukaista on taajuuden vaihdon jälkeen:
Lähettää taajuudella yleinen tervehdys muille asemille
Pyytää muita taajuudella olevia asemia olemaan hiljaa, jotta voit lähettää oman asiasi
Kuunnella uutta taajuutta hetki ennen lähettämistä
Välittömästi taajuuden vaihdon jälkeen aloittaa oma lähetys, jottei aikaa mene hukkaan
12.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
13.
Voitko käyttää matkapuhelinta lennolla?
Voin käyttää normaalisti
Voin käyttää somea ja viestejä varten, mutta en puhumista
En voi käyttää
Vain hätätilanteessa voi käyttää
14.
Millä sanonnalla aloitat lähetyksen jos haluat ilmoittaa tilanteesta, joka koskee ilma-aluksen tai siinä olevien henkilöiden turvallisuutta, mutta ei vaadi välittömiä toimenpiteitä?
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
SOS SOS SOS
EMERGENCIA EMERGENCIA EMERGENCIA
PANPAN PANPAN PANPAN
15.
Matkalennolla haluat tiedustella aluelennonjohdolta reitillesi osuvan vaara-alueen aktiivisuuden tilaa. Mistä löydä oikein taajuuden?
Ilmailukartassa näkyy katkoviivalla alueen sektoreiden rajat ja ilmailukartan reunasta löytyy taulukko, jossa on lueteltu taajuudet
Yritän kysellä muilta mikä olisi oikea taajuus
Pitää muistaa ulkoa
Ilmailukartassa näkyy jokaisen kentän kohdalla kentän taajuuden lisäksi oikea aluelennonjohdon taajuus kyseisellä alueella
16.
Miten lausutaan radioon korkeus FL60?
Foxtrot Lima kuusi – nolla
Lentopinta kuusikymmentä
Kuusi tuhatta jalkaa standard
Lentopinta kuusi – nolla
17.
Mikä seuraavista asioista on luettava takaisin lennonjohtajalle:
“Näkyvyys 10 km, tuuli 270 astetta 8 solmua”
“Ilmoita kun LEMPO ulos”
“Huomioi, rullaustiet ja asemataso erittäin liukkaita”
“Jätä lähialue LEMPOn kautta VFR”
18.
Lennonjohtaja ilmoittaa kiitotielle saapuvan liikennettä aikaan “nolla-kahdeksan”, milloin odotat liikenteen tulevan?
Kahdeksaa vaille tasatunnin
Kahdeksan minuutin kuluttua
Kahdeksan minuuttia yli tasatunnin
Kahdeksalta aamulla
19.
Missä muodossa avauskutsu tulee esittää:
Kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
Tervehdys, kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
Kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
Asia, kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
20.
Radiomajakka UM lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
Unicorn Mike
Urho Matti
UU-M
Uniform Mike
Loading…