Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Hätäliikenteen johdon ottanut asema voi vaatia radiohiljaisuutta seuraavalla yleiskutsulla:
MAYDAY STOP
Olkaa kaikki hiljaa! Nyt on hätä!
EMERGENCIA pyydän hiljaisuutta
Lopettakaa lähetyksenne MAYDAY
2.
Hyvän radiotavan mukaista on taajuuden vaihdon jälkeen:
Lähettää taajuudella yleinen tervehdys muille asemille
Pyytää muita taajuudella olevia asemia olemaan hiljaa, jotta voit lähettää oman asiasi
Välittömästi taajuuden vaihdon jälkeen aloittaa oma lähetys, jottei aikaa mene hukkaan
Kuunnella uutta taajuutta hetki ennen lähettämistä
3.
Ilmailun radioliikenne tapahtuu ___-taajuusalueella:
VHF
UHF
MF
HF
4.
Radiotaajuus 131.250 luetaan radioon seuraavasti:
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi – nolla
kolme – yksi – kaksi – viisi
yksi – kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
kolme – yksi – desimaali – kaksi – viisi
5.
Kuuluvuuden varmistamiseksi käsiradiota käytettäessä on tärkeätä muistaa pitää radiota:
Pystysuorassa
Väärinpäin
Vaakatasossa
45 asteen kulmassa
6.
Termi QNH tarkoittaa:
Korkeusmittarin paineasetus, jolla mittari näyttää nollaa lentokentän pinnassa
Magneettinen suuntima majakalta koneeseen päin
Korkeusmittarin paineasetus, jolla mittari näyttää lentokentällä maassa ollessa kentän korkeutta merenpinnasta
Magneettinen suuntima koneesta majakalle päin
7.
Miten lausutaan radioon korkeus FL60?
Foxtrot Lima kuusi – nolla
Kuusi tuhatta jalkaa standard
Lentopinta kuusikymmentä
Lentopinta kuusi – nolla
8.
Milloin voit käyttää lyhennettyä kutsumerkkiä (esim OH-YHB -> O-HB)
Heti, kun avauskutsu on otettu
Vasta kutsun neljännellä käyttökerralla on soveliasta lyhentää
Kun ATS-yksikkö on ensin käyttänyt lyhennettyä kutsua
Milloin vain, kun on tarve lyhentää keskusteluun käytettyä aikaa
9.
Kun luet takaisin lennonjohtajan antamia selvityksiä, ohjeita tai tietoja, mihin kohtaan lähetystä laitat oman kutsumerkkisi?
Omaa kutsumerkkiä ei tarvitse sanoa ollenkaan
Lähetyksen loppuun
Lähetyksen alkuun
Lähetyksen alkuun ja loppuun
10.
Lennonjohtaja antaa sinulle asematasolla ollessasi seuraavan selvityksen: “OH-740, rullaa odotuspaikalle A, odota selvästi erossa kiitotiestä 24, jätä lähialue LEMPOn kautta VFR, koodi 3455, QNH 998”. Mikä on oikea takaisinluku?
Rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, Wilco, OH-740
Rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, jätän lähialueen LEMPOn kautta VFR, koodi 3455, QNH998, OH-740
OH-740, rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, jätän lähialueen LEMPOn kautta, koodi 3455, QNH 998
Rullataan odotukseen 24, jätän lähialueeln LEMPOn kautta, koodi 3455, OH-740
11.
Miten lausutaan radioon korkeus 4400 jalkaa?
Neljä – neljä sataa jalkaa
Neljä – neljä – nolla – nolla jalkaa
Neljäkymmentäneljä sataa jalkaa
Neljä tuhatta neljä sataa jalkaa
12.
Et ymmärrä mitä sinulle yritetään sanoa radiossa, koska lähettäjä puhuu kovin nopeasti. Mitä vakiosanontaa käyttämällä voit pyytää häntä puhumaan hitaammin:
Älä puhu niin nopeasti
Puhu hitaammin
Voisitko ystävällisesti puhua rauhallisemmin
Ei niin nopeasti
13.
Radiokokeilun vastaus “kuuluu vitosena” tarkoittaa:
Kuuluu hyvin huonosti
Kuuluu hyvin
En ymmärrä
Kuuluu, mutta huonosti
14.
Radioyhteyden katketessa on hyvä toimia seuraavasti:
Laitan radion pois päältä, ettei se kuluta sähköä
Yritän nousta mahdollisimman korkealle, jotta näkisin liikennetilanteen paremmin
Yritän lähettää radiolla sokeasti aikeeni ja koitan soittaa puhelimella lennonjohtajalle
Yritän etsiä toisen lentokoneen, jota seuraamalla löydän turvallisesti perille ja yritän mennä heti sen perässä laskuun
15.
Lähilennonjohto antaa palvelua lähialueella, jonka lyhenne on ___ ja sen kutsumerkki on ___?
CTR, Tiedotus
ACC, Torni
CTR, Torni
ACC, Tiedotus
16.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
17.
Taajuus on värähtelyjen määrä ____ ja sen yksikkö on ____:
minuutissa, Hertz
sekunnissa, Watti
sekunnissa, Hertz
minuutissa, Watti
18.
Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa:
Pitkät aallot taipuvat ilmakehässä esteiden ohi ja voivat edetä pitkiä matkoja heijastuen ilmakehän yläkerroksien ja maanpinnan väliä pomppien.
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa.
VHF ja UHF-alueiden radioaallot eivät normaalisti heijastu takaisin ilmakehästä.
VHF ja UHF-taajuusalueilla radioyhteys vaatii suoran näköyhteyden radioiden antennien välillä.
19.
Voitko käyttää matkapuhelinta lennolla?
Vain hätätilanteessa voi käyttää
Voin käyttää normaalisti
Voin käyttää somea ja viestejä varten, mutta en puhumista
En voi käyttää
20.
Palaneen sulakkeen tilalle voin vaihtaa:
Hiuspinnin
Minkä vaan sulakkeen, joka sopii vanhan sulakkeen paikalle
Rautanaulan
Vain saman virta-arvon omaavaan sulakkeen
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus