Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Radion toiminta perustuu:
Sähkömagneettisiin aaltoihin
Ääniaaltoihin
Ilmanpaineen vaihtuun (paineaaltoihin)
Kuumiin aaltoihin
2.
Ilmailun radioliikenne tapahtuu ___-taajuusalueella:
HF
VHF
UHF
MF
3.
Kuuluvuuden varmistamiseksi käsiradiota käytettäessä on tärkeätä muistaa pitää radiota:
Vaakatasossa
Väärinpäin
45 asteen kulmassa
Pystysuorassa
4.
Taajuus on värähtelyjen määrä ____ ja sen yksikkö on ____:
minuutissa, Hertz
sekunnissa, Hertz
minuutissa, Watti
sekunnissa, Watti
5.
Jos kaiuttimesta kuuluu jatkuvasti ärsyttävää kohinaa:
Pidän tangentin pohjassa, jotta kohina lakkaa
Säädän kohinasalvan niin, että kohina juuri ja juuri lakkaa
Laitan äänenvoimakkuutta pienemmälle
Laitan radion pois päältä
6.
Hätäkutsu aloitetaan antamalla seuraava hätämerkki:
PANPAN PANPAN PANPAN
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
PANPAN MEDICAL PANPAN MEDICAL PANPAN MEDICAL
SOS SOS SOS
7.
Matkalennolla haluat tiedustella aluelennonjohdolta reitillesi osuvan vaara-alueen aktiivisuuden tilaa. Mistä löydä oikein taajuuden?
Ilmailukartassa näkyy katkoviivalla alueen sektoreiden rajat ja ilmailukartan reunasta löytyy taulukko, jossa on lueteltu taajuudet
Pitää muistaa ulkoa
Yritän kysellä muilta mikä olisi oikea taajuus
Ilmailukartassa näkyy jokaisen kentän kohdalla kentän taajuuden lisäksi oikea aluelennonjohdon taajuus kyseisellä alueella
8.
Mitkä seuraavat väitteet pitävät paikkansa:
Riittää, että lähetyksen alussa puhut riittävän kovalla äänenpaineella, jotta mikrofoni avaa linja lähettimelle. Tämän jälkeen voit puhua hiljaisemmalla äänellä
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa
Vakiosanonnat on hyvä korvata paremmin omaan kielenkäyttöösi sopivilla sanoilla, kunhan ne on selkeitä
Radioon puhuessa tulee puhua selkeästi ja riittävän hitaasti
9.
Lennonjohtaja ilmoittaa kiitotielle saapuvan liikennettä aikaan “nolla-kahdeksan”, milloin odotat liikenteen tulevan?
Kahdeksalta aamulla
Kahdeksaa vaille tasatunnin
Kahdeksan minuuttia yli tasatunnin
Kahdeksan minuutin kuluttua
10.
Hätäliikenteen vallitessa taajuudella, muiden asemien tulee:
Vaihtaa toiselle taajuudelle ja ilmoittaa siitä lennonjohtajalle
Laittaa radio pois päältä, jotta ei vahingossa kuule tietoja joita ei ole tarkoitettu itselle
Yrittää ehdottaa sopivia ratkaisuja tilanteeseen
Säilyttää radiohiljaisuus
11.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
12.
Et ymmärrä mitä sinulle yritetään sanoa radiossa, koska lähettäjä puhuu kovin nopeasti. Mitä vakiosanontaa käyttämällä voit pyytää häntä puhumaan hitaammin:
Puhu hitaammin
Älä puhu niin nopeasti
Ei niin nopeasti
Voisitko ystävällisesti puhua rauhallisemmin
13.
Koneen tunnus OH-YXQ lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
Oscar Hotel Yö Xantia Kuu
Otto Heikki Jenkki X-ray Squawk
Oscar Hotel Yankee X-ray Quebec
OH YKsKuu
14.
Radiokokeilun vastausasteikko on:
0 – 10, 10:n ollessa huonoin
0 – 10, 0:n ollessa huonoin
1 – 5, 1: ollessa huonoin
1 – 5, 5:n ollessa huonoin
15.
Miten lausutaan radioon korkeus 4400 jalkaa?
Neljä – neljä – nolla – nolla jalkaa
Neljäkymmentäneljä sataa jalkaa
Neljä – neljä sataa jalkaa
Neljä tuhatta neljä sataa jalkaa
16.
Miten lausutaan radioon korkeus FL60?
Lentopinta kuusi – nolla
Lentopinta kuusikymmentä
Kuusi tuhatta jalkaa standard
Foxtrot Lima kuusi – nolla
17.
Radioaallot liikkuvat:
Valonnopeudella
Äänennopeudella
300 km/s
300 m/s
18.
Palaneen sulakkeen tilalle voin vaihtaa:
Vain saman virta-arvon omaavaan sulakkeen
Hiuspinnin
Rautanaulan
Minkä vaan sulakkeen, joka sopii vanhan sulakkeen paikalle
19.
Lennonjohtajan antaessa selvityksen, jota et kykene noudattamaan vastaat käyttämällä vakiosanontaa:
Ei taivu
En kykene
Ei mahdollista
En pysty
20.
Olet aikeissa ilmoittaa jäätämisestä reitillä. Kun olet ilmoittamassa kuulet jonkun muun pyytävän lennonjohtajalta radiosuuntimaa kentälle. Voitko lähettää oman ilmoituksesi jäätämisestä ennen lennonjohtajan vastausta radiosuuntima kyselyyn?
Voin, koska sääsanomat ovat tärkeämpiä, kuin lentoturvallisuussanomat.
En voi, koska pakkotilasanoma on tärkeämpi, kuin sääsanoma.
En voi, koska radiosuuntiminen on tärkeämpää, kuin säätietojen välittäminen.
Voin, koska lentoturvallisuussanomat ovat tärkeämpiä, kuin suuntimissanomat.
Loading…