Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Olet aikeissa ilmoittaa jäätämisestä reitillä. Kun olet ilmoittamassa kuulet jonkun muun pyytävän lennonjohtajalta radiosuuntimaa kentälle. Voitko lähettää oman ilmoituksesi jäätämisestä ennen lennonjohtajan vastausta radiosuuntima kyselyyn?
En voi, koska pakkotilasanoma on tärkeämpi, kuin sääsanoma.
Voin, koska lentoturvallisuussanomat ovat tärkeämpiä, kuin suuntimissanomat.
Voin, koska sääsanomat ovat tärkeämpiä, kuin lentoturvallisuussanomat.
En voi, koska radiosuuntiminen on tärkeämpää, kuin säätietojen välittäminen.
2.
Radiokokeilun vastausasteikko on:
0 – 10, 0:n ollessa huonoin
1 – 5, 5:n ollessa huonoin
0 – 10, 10:n ollessa huonoin
1 – 5, 1: ollessa huonoin
3.
Lennonjohtaja ilmoittaa kiitotielle saapuvan liikennettä aikaan “nolla-kahdeksan”, milloin odotat liikenteen tulevan?
Kahdeksaa vaille tasatunnin
Kahdeksalta aamulla
Kahdeksan minuuttia yli tasatunnin
Kahdeksan minuutin kuluttua
4.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
5.
Vakiosanonta Wilco tarkoittaa seuraavaa:
Ymmärrän, mutta en pysty noudattamaan ohjetta
En ymmärtänyt
Sano uudelleen
Ymmärrän sanomasi ja noudatan sitä
6.
Hätäliikenteen johdon ottanut asema voi vaatia radiohiljaisuutta seuraavalla yleiskutsulla:
Lopettakaa lähetyksenne MAYDAY
MAYDAY STOP
EMERGENCIA pyydän hiljaisuutta
Olkaa kaikki hiljaa! Nyt on hätä!
7.
Milloin voit käyttää lyhennettyä kutsumerkkiä (esim OH-YHB -> O-HB)
Kun ATS-yksikkö on ensin käyttänyt lyhennettyä kutsua
Heti, kun avauskutsu on otettu
Vasta kutsun neljännellä käyttökerralla on soveliasta lyhentää
Milloin vain, kun on tarve lyhentää keskusteluun käytettyä aikaa
8.
Millä periaatteella ilmailuradiot toimivat:
Simplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Duplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Duplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Simplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
9.
Miten lausutaan radioon korkeus FL60?
Kuusi tuhatta jalkaa standard
Lentopinta kuusikymmentä
Foxtrot Lima kuusi – nolla
Lentopinta kuusi – nolla
10.
Radioyhteyden katketessa on hyvä toimia seuraavasti:
Yritän nousta mahdollisimman korkealle, jotta näkisin liikennetilanteen paremmin
Yritän lähettää radiolla sokeasti aikeeni ja koitan soittaa puhelimella lennonjohtajalle
Yritän etsiä toisen lentokoneen, jota seuraamalla löydän turvallisesti perille ja yritän mennä heti sen perässä laskuun
Laitan radion pois päältä, ettei se kuluta sähköä
11.
Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa:
Pitkät aallot taipuvat ilmakehässä esteiden ohi ja voivat edetä pitkiä matkoja heijastuen ilmakehän yläkerroksien ja maanpinnan väliä pomppien.
VHF ja UHF-alueiden radioaallot eivät normaalisti heijastu takaisin ilmakehästä.
VHF ja UHF-taajuusalueilla radioyhteys vaatii suoran näköyhteyden radioiden antennien välillä.
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa.
12.
Lennonjohtajan antaessa sinulle tiedon, jota ei tarvitse lukea takaisin voit ilmoittaa ymmärtäneesi asian vastaamalla siihen käyttämällä vakiosanontaa:
OK
Ymmärretty
Wilco
Selvä
13.
Hätäliikenteen vallitessa taajuudella, muiden asemien tulee:
Laittaa radio pois päältä, jotta ei vahingossa kuule tietoja joita ei ole tarkoitettu itselle
Vaihtaa toiselle taajuudelle ja ilmoittaa siitä lennonjohtajalle
Yrittää ehdottaa sopivia ratkaisuja tilanteeseen
Säilyttää radiohiljaisuus
14.
Voitko käyttää matkapuhelinta lennolla?
Voin käyttää somea ja viestejä varten, mutta en puhumista
Voin käyttää normaalisti
Vain hätätilanteessa voi käyttää
En voi käyttää
15.
Lennonjohtaja antaa sinulle asematasolla ollessasi seuraavan selvityksen: “OH-740, rullaa odotuspaikalle A, odota selvästi erossa kiitotiestä 24, jätä lähialue LEMPOn kautta VFR, koodi 3455, QNH 998”. Mikä on oikea takaisinluku?
Rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, jätän lähialueen LEMPOn kautta VFR, koodi 3455, QNH998, OH-740
OH-740, rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, jätän lähialueen LEMPOn kautta, koodi 3455, QNH 998
Rullataan odotukseen 24, jätän lähialueeln LEMPOn kautta, koodi 3455, OH-740
Rullaan odotuspaikalle A, odotan selvästi erossa kiitotiestä 24, Wilco, OH-740
16.
Hyvän radiotavan mukaista on taajuuden vaihdon jälkeen:
Pyytää muita taajuudella olevia asemia olemaan hiljaa, jotta voit lähettää oman asiasi
Lähettää taajuudella yleinen tervehdys muille asemille
Kuunnella uutta taajuutta hetki ennen lähettämistä
Välittömästi taajuuden vaihdon jälkeen aloittaa oma lähetys, jottei aikaa mene hukkaan
17.
Radiokokeilun vastaus “kuuluu vitosena” tarkoittaa:
Kuuluu hyvin
Kuuluu, mutta huonosti
En ymmärrä
Kuuluu hyvin huonosti
18.
Mitkä seuraavista väittämistä pitävät paikkansa:
Kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa
Radiokokeilua voi käyttää avauskutsuna
Lennonjohtajan vastatessa avauskutsuun “odota”, en vastaa mitään
Avauskutsun jälkeen voi jättää kutsuttavan aseman kutsumerkin pois
19.
Kuinka pitkäksi aikaa ilma-aluksen radiolupa myönnetään enintään?
Vuodeksi
Kolmeksi vuodeksi
Kymmeneksi vuodeksi
Kuudeksi vuodeksi
20.
Miten lausutaan radioon transponderikoodi 3527?
Koodi kolme tuhatta viisi sataa – kaksi – seitsemän
Koodi kolme – viisi – kaksi – seitsemän
Squawk kolme – viisi – kaksikymmentäseitsemän
Koodi Kolme – viisi sataa kaksi – seitsemän
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus