Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 25 astetta vasemmalta, tällöin
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
2.
Havaittaessa ohjaamossa savua
Sammutetaan päävirta
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
Laskeudutaan välittömästi
3.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
4.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
5.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjaajan henkilökohtaiset asiakirjat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta mahdolliset lentoon vaikuttavan ilmatilaa rajaavat seikat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjainten liikkuvuus ohjaamossa
6.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataa kuomu
Ensin avataan vyöt
Ensin laukaistaan varjo
7.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
8.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone nousee hinauskoneen yläpuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos hinauskone vaaputtaa, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone laskee hinauskoneen potkurivirran alapuolelle, on irrotettava välittömästi
9.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Myötätuuliosa on aina yhtä kaukana kiitotien sivulla, huolimatta olosuhteista
Loppuosan pituus on aina sama, olosuhteista riippumatta
Purjelentokoneiden laskukierros on sen kokoinen ja muotoinen, että laskupaikan tasalla myötätuuliosalla lentokorkeudeksi muodostuu turvallinen korkeus ja etäisyys lentää myös perusosa ja loppuosa
10.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Myötätuuliosan etäisyys kentästä kiitotien sivulla riippuu lentokorkeudesta
Perusosan etäisyys on aina yhtä lähellä kenttää, huolimatta olosuhteista
Loppuosan pituus on aina sama, huolimatta olosuhteista
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa lentoonlähtötarkistuksessa
Sen sisällön löytää Lentokoneen lentokäsikirjasta
Huomaat korkeusmittarin lukkiutuneen paikalleen, se ei estä kuitenkaan lentämistä
Pakkotilanteiden läpikäyminen on suositeltavaa
12.
Käytettäessä termiikkiä
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden minimivajoaman nopeutta
Kaartolentämisessä on edullista jos koneen nokka luistaa kaarron keskustasta ulos suuntaan
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden parhaan liitosuhteen nopeutta
13.
Niin sanottu “loppuun asti vedetty lasku” tarkoittaa
Laskun kosketuksen yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka
Laskeutumisen kosketuksen yhteydessä Lentokoneen kiitotien suuntainen liike on pienentynyt niin paljon, että lentokoneella on taipumus jäädä maakiitoon
Laskun loppuosan yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka, Lentokoneen vielä lentäessä noin kahden metrin korkeudella
14.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen poispäin tuulesta
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy poispäin tuulesta, jalkaohjainta käyttäen tuuleen päin
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen tuulen puolelle
15.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden suunniteltu kosketus laskussa tapahtuu
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jonka kohdalla myötätuulessa lennettäessä suunnitellaan laskun kosketuskohta
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden ajateltu liukupolku johtaa loppuosalla
16.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
17.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, oikea toimenpide on irrottaa välittömästi
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen korkealle, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään PurjeLentokoneen kiihtyminen
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään hinauskoneen kiihtyminen
18.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Ensisijaisesti irrotetaan hinausköysi ja huolehditaan lentonopeudesta
Ensisijaisesti on tarkkailtava edessä lentävää hinauskonetta
Ensisijaisesti selvitetään onko takaisin kaartaminen mahdollista
19.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle, purjelentokoneen laskuasu tarkoittaa
Myötätuuliosan loppukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Perusosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Myötätuuliosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
20.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus