Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataa kuomu
Ensin avataan vyöt
Ensin laukaistaan varjo
2.
Lentokonehinauksessa
Irrotuksen yhteydessä purjekone kaartaa aina vasemmalle
Irrotuksen yhteydessä purjekone vaaputtaa merkiksi irrotuksesta
Irrotuksen yhteydessä purjekone kaartaa aina oikealle
3.
Maastolaskua suoritettaessa
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
4.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
5.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Jos koneen siipi osuu maahan sivutuulessa, odotetaan että hinausköyden veto oikaisee PurjeLentokoneen
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuuleen päin ja on valmistauduttava käyttämään tuulen vastaisen puolen jalkaohjainta
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuulesta pois ja on valmistauduttava käyttämään tuulen puolen jalkaohjainta
6.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa vähiten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siinä kohdassa, jossa nostaa eniten
7.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa lentoonlähtötarkistuksessa
Huomaat korkeusmittarin lukkiutuneen paikalleen, se ei estä kuitenkaan lentämistä
Pakkotilanteiden läpikäyminen on suositeltavaa
Sen sisällön löytää Lentokoneen lentokäsikirjasta
8.
Maastolaskua suoritettaessa
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Lennolla mahdolliset hyönteiset ja lika vaikuttaa laskeutumismatkan pituuteen
Alamäki ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
9.
Lentokonehinauksessa
Jos hinauskone vaaputtaa, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone laskee hinauskoneen potkurivirran alapuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone nousee hinauskoneen yläpuolelle, on irrotettava välittömästi
10.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 20 astetta oikealta, tällöin
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
11.
Lennettäessä termiikkikaarrossa
On edullisinta, että kone ei luista
On edullisinta lentää suoraa lentoa vastaavaa sakkausnopeutta kerrottuna kertoimella 1,1
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kallistuksella
12.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Ensisijaisesti on tarkkailtava edessä lentävää hinauskonetta
Ensisijaisesti selvitetään onko takaisin kaartaminen mahdollista
Ensisijaisesti irrotetaan hinausköysi ja huolehditaan lentonopeudesta
13.
Laskukierrosalueella
Voi lentää nostossa myötätuulialuella, kun ilmoittaa asiasta radiolla
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 300 m
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 400 m
14.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
15.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallisen maastolaskun suorittamiseen kuuluu valita laskupaikka reitillä noin 500 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 600 m korkeudella
16.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Loppuosan pituus on aina sama, olosuhteista riippumatta
Myötätuuliosa on aina yhtä kaukana kiitotien sivulla, huolimatta olosuhteista
Purjelentokoneiden laskukierros on sen kokoinen ja muotoinen, että laskupaikan tasalla myötätuuliosalla lentokorkeudeksi muodostuu turvallinen korkeus ja etäisyys lentää myös perusosa ja loppuosa
17.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
18.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
19.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 30 astetta oikealta, tällöin
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
20.
Valmistauduttaessa laskuun
Trimmataan nopeus koneen laskeutumisnopeuteen.
Otetaan lentojarrut ulos
Trimmataan kone nopeudelle 110 km/h
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus