Skip to content
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Menkijärvi leiri
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Menkijärvi leiri
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
2.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
3.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään hinauskoneen kiihtyminen
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen korkealle, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään PurjeLentokoneen kiihtyminen
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, oikea toimenpide on irrottaa välittömästi
4.
Maastolaskua suoritettaessa
Näkyvyys koneesta ulos ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Reunaesteet eivät vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
5.
Termiikin ydintä etsiessä nostoon saapuessa
On kannattavaa lentää nopeudella, jossa koneen ohjattavuus on hyvä
On kannattavaa lentää nopeudella, joka on 1,1 kertaa suurempi, kuin paras liitoluvun nopeus
On kannattavaa lentää mahdollisimman pienellä nopeudella
6.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataan vyöt
Ensin avataa kuomu
Ensin laukaistaan varjo
7.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
8.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta mahdolliset lentoon vaikuttavan ilmatilaa rajaavat seikat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjaajan henkilökohtaiset asiakirjat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjainten liikkuvuus ohjaamossa
9.
Havaittaessa ohjaamossa savua
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
Sammutetaan päävirta
Laskeudutaan välittömästi
10.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden metrin korkeudella
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, voidaan hakeutua ylös vetämällä sauvasta oman turvallisuuden säilyttämiseksi
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden kymmenen metrin korkeudella
11.
Maastolaskua suoritettaessa
Alamäki ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Lennolla mahdolliset hyönteiset ja lika vaikuttaa laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
12.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Loppuosan pituus on aina sama, olosuhteista riippumatta
Purjelentokoneiden laskukierros on sen kokoinen ja muotoinen, että laskupaikan tasalla myötätuuliosalla lentokorkeudeksi muodostuu turvallinen korkeus ja etäisyys lentää myös perusosa ja loppuosa
Myötätuuliosa on aina yhtä kaukana kiitotien sivulla, huolimatta olosuhteista
13.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
14.
Termiikissä lennettäessä
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot voivat olla kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen ei ole tarkkaa, koska nostot ovat kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot eivät ole kapeita
15.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Ensisijaisesti on tarkkailtava edessä lentävää hinauskonetta
Ensisijaisesti irrotetaan hinausköysi ja huolehditaan lentonopeudesta
Ensisijaisesti selvitetään onko takaisin kaartaminen mahdollista
16.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä lentämään sellaista kallistuskulmaa, jossa koneen kaartosäde, nopeus ja vajoama ovat yhdessä parhaimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, jossa koneen vajoama on parhaimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, että kallistus on suurimmillaan
17.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksen jälkeen yleinen ohjaustekniikka on
Koneen jarrut pidetään suljettuna, kunnes liike lakkaa
Kone pidetään sauva työnnettynä siihen asti, kunnes liike lakkaa
Kone pidetään sauva vedettynä siihen asti, kunnes liike lakkaa
18.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon suunta säilyy suorana jos sauva on täysin vedettynä
Maakiidon aikana sivuperäsin ja sauvan ohjaaminen sivusuunnassa ovat itsenäisiä ohjaimia ja niitä käytetään toisistaan riippumattomina
Maakiidossa on koneen trimmi yleensä siirretty “täysin työnnettynä” -asentoon
19.
Maastolaskua suoritettaessa
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
20.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalan ja sauvan yhteistyöllä
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalkaohjaimen avulla
Maakiidon aikana on sauva pidettävä täysin vedettynä
Loading…