Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Lentokonehinauksessa
Ohjaamisen yhteydessä seurataan vain hinauskonetta, koska hinauskone ilmoittaa irrotuskorkeuden vaaputtamalla
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila vasemmalle
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila oikealle
2.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suorittaminen aloitetaan noin 500 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Laskeutumispäätös oikealla lentokorkeudella on keskeinen tekijä onnistuneeseen maastolaskuun
3.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
4.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle, purjelentokoneen laskuasu tarkoittaa
Myötätuuliosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Perusosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Myötätuuliosan loppukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
5.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden suunniteltu kosketus laskussa tapahtuu
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jonka kohdalla myötätuulessa lennettäessä suunnitellaan laskun kosketuskohta
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden ajateltu liukupolku johtaa loppuosalla
6.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
7.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Perusosan etäisyys on aina yhtä lähellä kenttää, huolimatta olosuhteista
Loppuosan pituus on aina sama, huolimatta olosuhteista
Myötätuuliosan etäisyys kentästä kiitotien sivulla riippuu lentokorkeudesta
8.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjaajan henkilökohtaiset asiakirjat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjainten liikkuvuus ohjaamossa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta mahdolliset lentoon vaikuttavan ilmatilaa rajaavat seikat
9.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidossa on koneen trimmi yleensä siirretty “täysin työnnettynä” -asentoon
Maakiidon suunta säilyy suorana jos sauva on täysin vedettynä
Maakiidon aikana sivuperäsin ja sauvan ohjaaminen sivusuunnassa ovat itsenäisiä ohjaimia ja niitä käytetään toisistaan riippumattomina
10.
Termiikin ydintä etsiessä nostoon saapuessa
On kannattavaa lentää mahdollisimman pienellä nopeudella
On kannattavaa lentää nopeudella, jossa koneen ohjattavuus on hyvä
On kannattavaa lentää nopeudella, joka on 1,1 kertaa suurempi, kuin paras liitoluvun nopeus
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Jos et pakkotilanteessa löydä sopivaa avointa laskupaikkaa, kaarretaan aina takaisin kohti lähtöpaikkaa
Kun lentokorkeus on jo selkeästi maasta irronnut, lasku tehdään etusektoriin, vaikka kone ei enää mahtuisi suoraan laskettaessa kentälle
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone oikealta puolelta
12.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Laskeutumispäätöksen tekeminen ja laskeutumisen suorittaminen on keskeinen asia turvalliseen lentämiseen
Purjelentokoneella lennettäessä ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, koska purjelentokonetta on väistettävä
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
13.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Valvomattomalla lentopaikalla laskeutuminen Purjelentokoneella tehdään aina noudattaen vasemman puoleista kaartamista
Valvomattomalla lentopaikalla laskun kosketuskohdan mukaan valitaan laskukierroksen aloittamiskorkeus
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
14.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten riippuu olosuhteista ja kuinka kauas on ajauduttu hinauksessa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten on aina mahdollista.
15.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
16.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden kymmenen metrin korkeudella
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, voidaan hakeutua ylös vetämällä sauvasta oman turvallisuuden säilyttämiseksi
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden metrin korkeudella
17.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
18.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
19.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Tyynellä säällä on turvallisinta lentää loppuosa niin lyhyenä, kuin mahdollista
Kovan tuulen vallitessa perusosan etäisyys laskupaikkaan sijaitsee kauempana
Jos arviointi lentokorkeudesta on alhainen, voi laskukierroksen suorittaa ns. lyhennettynä, siitä huolimatta, että lentokentän vac-karttoihin merkitty laskukierros on vakiokoinen
20.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
Loading…