Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
2.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
3.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
4.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 30 astetta oikealta, tällöin
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
5.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
6.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Kun lentokorkeus on jo selkeästi maasta irronnut, lasku tehdään etusektoriin, vaikka kone ei enää mahtuisi suoraan laskettaessa kentälle
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone oikealta puolelta
Jos et pakkotilanteessa löydä sopivaa avointa laskupaikkaa, kaarretaan aina takaisin kohti lähtöpaikkaa
7.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
8.
Maastolaskua suoritettaessa
Reunaesteet eivät vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Näkyvyys koneesta ulos ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
9.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle, purjelentokoneen laskuasu tarkoittaa
Myötätuuliosan loppukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Myötätuuliosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Perusosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
10.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidossa on sauva pidettävä täysin työnnettynä, sivuperäsintehon parantamiseksi
Maakiidon suunta säilyy suorana hinausLentokoneen vetovoiman takia
Maakiidon aikana koneen kallistus pidetään vakaana ohjaamalla sauvalla sivusuunnassa
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Jos koneen siipi osuu maahan sivutuulessa, odotetaan että hinausköyden veto oikaisee PurjeLentokoneen
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuulesta pois ja on valmistauduttava käyttämään tuulen puolen jalkaohjainta
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuuleen päin ja on valmistauduttava käyttämään tuulen vastaisen puolen jalkaohjainta
12.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
13.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten riippuu olosuhteista ja kuinka kauas on ajauduttu hinauksessa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten on aina mahdollista.
14.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjainten liikkuvuus ohjaamossa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjaajan henkilökohtaiset asiakirjat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta mahdolliset lentoon vaikuttavan ilmatilaa rajaavat seikat
15.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin laukaistaan varjo
Ensin avataa kuomu
Ensin avataan vyöt
16.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siinä kohdassa, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa vähiten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa eniten
17.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Purjelentokoneiden laskukierros on sen kokoinen ja muotoinen, että laskupaikan tasalla myötätuuliosalla lentokorkeudeksi muodostuu turvallinen korkeus ja etäisyys lentää myös perusosa ja loppuosa
Loppuosan pituus on aina sama, olosuhteista riippumatta
Myötätuuliosa on aina yhtä kaukana kiitotien sivulla, huolimatta olosuhteista
18.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
19.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
20.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 20 astetta oikealta, tällöin
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus