Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalan ja sauvan yhteistyöllä
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalkaohjaimen avulla
Maakiidon aikana on sauva pidettävä täysin vedettynä
2.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Purjelentokoneella lennettäessä ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, koska purjelentokonetta on väistettävä
Laskeutumispäätöksen tekeminen ja laskeutumisen suorittaminen on keskeinen asia turvalliseen lentämiseen
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
3.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataan vyöt
Ensin avataa kuomu
Ensin laukaistaan varjo
4.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
5.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
6.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Jalkaohjaimella käännetään koneen nokkaa tuuleen päin
Kun kone koskettaa, avataan lentojarrut auki, lisäten koneen vastusta, ettei kone nousisi hallitsemattomasti takaisin lentoon
Kun kone koskettaa, käytetään aina pyöräjarrua täydellä teholla
7.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon suunta säilyy suorana jos sauva on täysin vedettynä
Maakiidon aikana sivuperäsin ja sauvan ohjaaminen sivusuunnassa ovat itsenäisiä ohjaimia ja niitä käytetään toisistaan riippumattomina
Maakiidossa on koneen trimmi yleensä siirretty “täysin työnnettynä” -asentoon
8.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa vähiten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siinä kohdassa, jossa nostaa eniten
9.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden kymmenen metrin korkeudella
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, voidaan hakeutua ylös vetämällä sauvasta oman turvallisuuden säilyttämiseksi
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden metrin korkeudella
10.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Hyppykorkeuden tulee olla yli 300 metriä
Tuulisena päivänä ei hyppyä voida suorittaa
Hyppykorkeuden tulee olla alle 200 metriä
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone oikealta puolelta
Kun lentokorkeus on jo selkeästi maasta irronnut, lasku tehdään etusektoriin, vaikka kone ei enää mahtuisi suoraan laskettaessa kentälle
Jos et pakkotilanteessa löydä sopivaa avointa laskupaikkaa, kaarretaan aina takaisin kohti lähtöpaikkaa
12.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, että kallistus on suurimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, jossa koneen vajoama on parhaimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista kallistuskulmaa, jossa koneen kaartosäde, nopeus ja vajoama ovat yhdessä parhaimmillaan
13.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
14.
Niin sanottu “loppuun asti vedetty lasku” tarkoittaa
Laskun kosketuksen yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka
Laskeutumisen kosketuksen yhteydessä Lentokoneen kiitotien suuntainen liike on pienentynyt niin paljon, että lentokoneella on taipumus jäädä maakiitoon
Laskun loppuosan yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka, Lentokoneen vielä lentäessä noin kahden metrin korkeudella
15.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös oikealla lentokorkeudella on keskeinen tekijä onnistuneeseen maastolaskuun
Turvallisen maastolaskun suorittaminen aloitetaan noin 500 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
16.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuulesta pois ja on valmistauduttava käyttämään tuulen puolen jalkaohjainta
Jos koneen siipi osuu maahan sivutuulessa, odotetaan että hinausköyden veto oikaisee PurjeLentokoneen
Maakiidon alussa koneella on sivutuulessa taipumus kääntyä nokka tuuleen päin ja on valmistauduttava käyttämään tuulen vastaisen puolen jalkaohjainta
17.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 100 m – 120 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että loppuosan alussa on korkeutta noin 200 – 250 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 200 m – 250 m
18.
Termiikissä lennettäessä
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot voivat olla kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen ei ole tarkkaa, koska nostot ovat kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot eivät ole kapeita
19.
Maastolaskua suoritettaessa
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Lennolla mahdolliset hyönteiset ja lika vaikuttaa laskeutumismatkan pituuteen
Alamäki ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
20.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallisen maastolaskun suorittamiseen kuuluu valita laskupaikka reitillä noin 500 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 600 m korkeudella
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus