Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
2.
Maastolaskua suoritettaessa
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
3.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Myötätuuliosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
Loppuosan alkukohdalla suoritetaan laskeutumisilmoitus asianomaisella radiotaajuudella
Perusosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
4.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Jalkaohjaimella käännetään koneen nokkaa tuuleen päin
Kun kone koskettaa, käytetään aina pyöräjarrua täydellä teholla
Kun kone koskettaa, avataan lentojarrut auki, lisäten koneen vastusta, ettei kone nousisi hallitsemattomasti takaisin lentoon
5.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 600 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallisen maastolaskun suorittamiseen kuuluu valita laskupaikka reitillä noin 500 m korkeudella
6.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana koneen kallistus pidetään vakaana ohjaamalla sauvalla sivusuunnassa
Maakiidon suunta säilyy suorana hinausLentokoneen vetovoiman takia
Maakiidossa on sauva pidettävä täysin työnnettynä, sivuperäsintehon parantamiseksi
7.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten riippuu olosuhteista ja kuinka kauas on ajauduttu hinauksessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten on aina mahdollista.
8.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Perusosan etäisyys on aina yhtä lähellä kenttää, huolimatta olosuhteista
Loppuosan pituus on aina sama, huolimatta olosuhteista
Myötätuuliosan etäisyys kentästä kiitotien sivulla riippuu lentokorkeudesta
9.
Maastolaskua suoritettaessa
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Reunaesteet eivät vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Näkyvyys koneesta ulos ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
10.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
11.
Termiikin ydintä etsiessä nostoon saapuessa
On kannattavaa lentää nopeudella, joka on 1,1 kertaa suurempi, kuin paras liitoluvun nopeus
On kannattavaa lentää nopeudella, jossa koneen ohjattavuus on hyvä
On kannattavaa lentää mahdollisimman pienellä nopeudella
12.
Käytettäessä termiikkiä
Kaartolentämisessä on edullista jos koneen nokka luistaa kaarron keskustasta ulos suuntaan
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden minimivajoaman nopeutta
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden parhaan liitosuhteen nopeutta
13.
Lentokonehinauksessa
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen, jos ohjaaja lentää hinauksessa kaarrossa pienemmällä kaartosäteellä, kuin hinauskone
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen, jos ohjaaja lentää samalla kallistuksella hinauskoneen kanssa
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen ohjaajan tehdessä liian suuria ohjainliikkeitä liian myöhään
14.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan maakiidon aikana
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan päivätarkistuksen yhteydessä
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan lentoonlähtötarkistuksen yhteydessä
15.
Lennettäessä termiikkikaarrossa
On edullisinta, että kone ei luista
On edullisinta lentää suoraa lentoa vastaavaa sakkausnopeutta kerrottuna kertoimella 1,1
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kallistuksella
16.
Lentokonehinauksessa
Ohjaamisen yhteydessä seurataan vain hinauskonetta, koska hinauskone ilmoittaa irrotuskorkeuden vaaputtamalla
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila oikealle
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila vasemmalle
17.
Pakkolaskutilanteessa mikäli lentokenttää tai peltoa ei ole käytettävissä
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti metsään
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti veteen
18.
Niin sanottu “loppuun asti vedetty lasku” tarkoittaa
Laskun kosketuksen yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka
Laskeutumisen kosketuksen yhteydessä Lentokoneen kiitotien suuntainen liike on pienentynyt niin paljon, että lentokoneella on taipumus jäädä maakiitoon
Laskun loppuosan yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka, Lentokoneen vielä lentäessä noin kahden metrin korkeudella
19.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 100 m – 120 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että loppuosan alussa on korkeutta noin 200 – 250 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 200 m – 250 m
20.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Tyynellä säällä on turvallisinta lentää loppuosa niin lyhyenä, kuin mahdollista
Jos arviointi lentokorkeudesta on alhainen, voi laskukierroksen suorittaa ns. lyhennettynä, siitä huolimatta, että lentokentän vac-karttoihin merkitty laskukierros on vakiokoinen
Kovan tuulen vallitessa perusosan etäisyys laskupaikkaan sijaitsee kauempana
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus