Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Lennettäessä termiikkikaarrossa
On edullisinta lentää suoraa lentoa vastaavaa sakkausnopeutta kerrottuna kertoimella 1,1
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kallistuksella
On edullisinta, että kone ei luista
2.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksen jälkeen yleinen ohjaustekniikka on
Koneen jarrut pidetään suljettuna, kunnes liike lakkaa
Kone pidetään sauva työnnettynä siihen asti, kunnes liike lakkaa
Kone pidetään sauva vedettynä siihen asti, kunnes liike lakkaa
3.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalkaohjaimen avulla
Maakiidon aikana on sauva pidettävä täysin vedettynä
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalan ja sauvan yhteistyöllä
4.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone nousee hinauskoneen yläpuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone laskee hinauskoneen potkurivirran alapuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos hinauskone vaaputtaa, on irrotettava välittömästi
5.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Hyppykorkeuden tulee olla alle 200 metriä
Hyppykorkeuden tulee olla yli 300 metriä
Tuulisena päivänä ei hyppyä voida suorittaa
6.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
7.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
8.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
9.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Loppuosan pituus on aina sama, olosuhteista riippumatta
Purjelentokoneiden laskukierros on sen kokoinen ja muotoinen, että laskupaikan tasalla myötätuuliosalla lentokorkeudeksi muodostuu turvallinen korkeus ja etäisyys lentää myös perusosa ja loppuosa
Myötätuuliosa on aina yhtä kaukana kiitotien sivulla, huolimatta olosuhteista
10.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
11.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Perusosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
Loppuosan alkukohdalla suoritetaan laskeutumisilmoitus asianomaisella radiotaajuudella
Myötätuuliosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
12.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä lentämään sellaista kallistuskulmaa, jossa koneen kaartosäde, nopeus ja vajoama ovat yhdessä parhaimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, että kallistus on suurimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, jossa koneen vajoama on parhaimmillaan
13.
Lentokonehinauksessa
Irrotuksen yhteydessä purjekone kaartaa aina oikealle
Irrotuksen yhteydessä purjekone vaaputtaa merkiksi irrotuksesta
Irrotuksen yhteydessä purjekone kaartaa aina vasemmalle
14.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
15.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
16.
Maastolaskua suoritettaessa
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
17.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
Valvomattomalla lentopaikalla laskeutuminen Purjelentokoneella tehdään aina noudattaen vasemman puoleista kaartamista
Valvomattomalla lentopaikalla laskun kosketuskohdan mukaan valitaan laskukierroksen aloittamiskorkeus
18.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle, purjelentokoneen laskuasu tarkoittaa
Myötätuuliosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Myötätuuliosan loppukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
Perusosan alkukohdalla koneen nopeuden trimmaamista, liikenneilmoitusta, mahdollisen laskutelineen ja laippojen asettamista laskua varten
19.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös oikealla lentokorkeudella on keskeinen tekijä onnistuneeseen maastolaskuun
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallisen maastolaskun suorittaminen aloitetaan noin 500 m korkeudella
20.
Saavuttaessa termiikkiin
Voimakkaaseen nousevaan ilmavirtaan saavuttaessa voidaan joutua vetämään sauvasta, ettei nopeus kiihdy ja haittaa sen keskikohdan löytämistä
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kohtauskulmalla
Voimakkaaseen nousevaan ilmavirtaan saavuttaessa voidaan joutua työntämään sauvasta, ettei nopeus hidastu ja haittaa sen keskikohdan löytämistä
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus