Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Veteen laskeuduttaessa
Pidetään lentojarrut sisällä
Pidetään teline ulkona
Laukaistaan kuomu ennen laskua
2.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siinä kohdassa, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa vähiten
3.
Valmistauduttaessa laskuun
Trimmataan nopeus koneen laskeutumisnopeuteen.
Trimmataan kone nopeudelle 110 km/h
Otetaan lentojarrut ulos
4.
Laskukierrosalueella
Voi lentää nostossa myötätuulialuella, kun ilmoittaa asiasta radiolla
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 300 m
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 400 m
5.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Valvomattomalla lentopaikalla laskeutuminen Purjelentokoneella tehdään aina noudattaen vasemman puoleista kaartamista
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
Valvomattomalla lentopaikalla laskun kosketuskohdan mukaan valitaan laskukierroksen aloittamiskorkeus
6.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Kun kone koskettaa, käytetään aina pyöräjarrua täydellä teholla
Jalkaohjaimella käännetään koneen nokkaa tuuleen päin
Kun kone koskettaa, avataan lentojarrut auki, lisäten koneen vastusta, ettei kone nousisi hallitsemattomasti takaisin lentoon
7.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataan vyöt
Ensin laukaistaan varjo
Ensin avataa kuomu
8.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
Purjelentokoneella lennettäessä ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, koska purjelentokonetta on väistettävä
Laskeutumispäätöksen tekeminen ja laskeutumisen suorittaminen on keskeinen asia turvalliseen lentämiseen
9.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 600 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallisen maastolaskun suorittamiseen kuuluu valita laskupaikka reitillä noin 500 m korkeudella
10.
Niin sanottu “loppuun asti vedetty lasku” tarkoittaa
Laskun kosketuksen yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka
Laskeutumisen kosketuksen yhteydessä Lentokoneen kiitotien suuntainen liike on pienentynyt niin paljon, että lentokoneella on taipumus jäädä maakiitoon
Laskun loppuosan yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka, Lentokoneen vielä lentäessä noin kahden metrin korkeudella
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Ensisijaisesti selvitetään onko takaisin kaartaminen mahdollista
Ensisijaisesti irrotetaan hinausköysi ja huolehditaan lentonopeudesta
Ensisijaisesti on tarkkailtava edessä lentävää hinauskonetta
12.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 25 astetta vasemmalta, tällöin
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
13.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 35 astetta oikealta, tällöin
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
14.
Termiikin ydintä etsiessä nostoon saapuessa
On kannattavaa lentää nopeudella, jossa koneen ohjattavuus on hyvä
On kannattavaa lentää nopeudella, joka on 1,1 kertaa suurempi, kuin paras liitoluvun nopeus
On kannattavaa lentää mahdollisimman pienellä nopeudella
15.
Havaittaessa ohjaamossa savua
Sammutetaan päävirta
Laskeudutaan välittömästi
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
16.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin, jatkuvan putkinosto-tyyppisen, luonne pyrkii ohjaamaan pois purjelentokonetta sen ytimestä
Termiikin, kupla-tyyppiseen, keskittäminen on helppoa, koska se ajautuu tuulen mukana yhtä paljon kuin purjekone kaarrossa
Termiikin, jatkuvan putkinosto-tyyppisen, luonne pyrkii ohjaamaan purjelentokonetta kohden sen ydintä
17.
Termiikissä lennettäessä
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot eivät ole kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot voivat olla kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen ei ole tarkkaa, koska nostot ovat kapeita
18.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
19.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Loppuosan alkukohdalla suoritetaan laskeutumisilmoitus asianomaisella radiotaajuudella
Myötätuuliosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
Perusosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
20.
Maastolaskua suoritettaessa
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Alamäki ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Lennolla mahdolliset hyönteiset ja lika vaikuttaa laskeutumismatkan pituuteen
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus