Skip to content
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Ilmailun säädökset
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Start Quiz!
1.
Ilmaliikenteen hätäsanoma tulee antaa
ATS-elimen taajuudella tai hätätaajuudella 123.450 MHZ
Hätätaajuudella 122.100 MHZ
Kotikentän taajuudella
ACC:n taajuudella, hätätaajuudella 121.500 MHZ tai muulla tilanteeseen parhaiten soveltuvalla ATS-elimen taajuudella.
2.
Lentäessäsi lentokerhon omistamalla purjekoneella lennonopettajan valvonnassa ja koulutusluvan mukaisin ehdoin, on koneessa oltava vähintään voimassa seuraavat vakuutukset?
Lentovastuuvakuutus
Lentovastuuvakuutus ja istuinpaikkavakuutus
Lentovastuuvakuutus ja maavahinkovakuutus
Ilma-alusvakuutus ja istuinpaikkavakuutus
3.
Ilma-aluksen päällikkö on vastuussa
Rekisteritiedoissa tapahtuvien muutosten ilmoittamisesta.
Kaikista edellä mainituista.
Ilma-aluksen käyttämisestä hyväksytyn lentokäsikirjan ohjeiden mukaisesti, lentoa edeltävien tarkastusten tekemisestä mahdollisten lentokelpoisuuden puutteiden havaitsemiseksi, sekä lentokelpoisuudessa havaittujen puutteiden ilmoittamisesta lentokelpoisuuden hallinnoijalle ja/tai huoltajalle.
Huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista, ellei vastuuta ole siirretty hyväksytylle jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle.
4.
Ilma-aluksen päällikkönä toimiminen edellyttää seuraavan kokemusvaatimuksen täyttymistä:
Edeltävien 24kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 5h lentoaikaa; ja b) 15 lentoonlähtöä; ja c) 2 koululentoa; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
Edeltävän 90 päivän aikana 3 lentoa päällikkönä; TAI tarkastuslento
Edeltävien 12kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 5h lentoaikaa; ja b) 5 lentoonlähtöä; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
Edeltävien 12kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 2h lentoaikaa; ja b) 5 lentoonlähtöä; ja c) 2 koululentoa; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
5.
Mikä seuraavista väittämistä EI pidä paikkaansa:
Purjelentäjän lupakirjalla (SPL) ei ole vanhentumisaikaa.
Matkustajia saa kuljettaa, kun saa SPL-lupakirjan.
Lupakirjaan liittyy kelpuutuksia ja oikeuksia, jotka rajoittavat sitä, mitä lentäjä saa tehdä.
Lupakirjasta ja lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen voimassaolosta huolimatta, et välttämättä saa toimia ilma-aluksen päällikkönä esimerkiksi viimeaikaisen kokemuksen puuttumisen takia.
6.
Kahdella samalla lentokorkeudella lentävän ilma-aluksen lähestyessä toisiinsa leikkaavista lentosuunnista, on sen ilma-aluksen
Joka on nopeampi, väistettävä toista ilma-alusta.
Jolla on kone oikealla puolellaan, väistettävä toista ilma-alusta.
Jolla on kone vasemmalla puolellaan, väistettävä toista ilma-alusta.
Joka havaitsee toisen ensin, säilytettävä ohjaussuunta, jolloin toinen väistää.
7.
Lennät ilmatilaluokassa G korkeudella 750 metriä AMSL (keskimääräisestä merenpinnasta), jolloin VMC-minimeissä vaaditaan että
Etäisyys pilvestä on 1 500 m vaakasuoraan ja 300 m pystysuoraan.
Purjelentokoneessa on mittarilentovarustus, jos samalla korkeudella on pilviä.
Etäisyys pilvestä on 5 kilometriä.
Lennetään selvästi erossa pilvestä ja maan tai veden pinta näkyvissä.
8.
Jos asetat korkeusmittarin QNH-paineasetukselle, mittari näyttää:
Siirtopinnan
Korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta
Korkeuden lentopintoina, koska QNH-asetus on 1013,25 hPa
Korkeutta kentän pinnasta
9.
Vaara-alueella (”D-alue” esim EFD123) saattaa vaihtelevina aikoina olla lentoturvallisuuden vaarantavaa toimintaa. Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa:
Nämä alueet on perustettu vain sotilasilmailun tarpeisiin, eikä alueelle saa lentää edes lennonjohdon selvityksellä.
Lentämiseen vaaditaan aluelennonjohdon lupa.
Lentäminen kielletty ilman asianmukaista lupaa
Lentäminen on ilma-aluksen päällikön harkinnassa, mutta on selvitettävä toiminnan luonne ja koordinoitava lentäminen alueen varaajan kanssa
10.
Suomessa sovellettavat lentosäännöt löytyvät:
SERA-asetuksesta ja ilmailumääräyksestä OPS M1-1
AIP:stä, osoitteessa ais.fi
Ilmailulaista ja -asetuksesta
ICAO:n yleissopimuksesta
11.
Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa:
Suomessa lentopaikan (ja lentoaseman) lentoasemakoodi ”ICAO-koodi” on muotoa EFXX
Lentoonlähtö ja laskeutuminen on sallittua muualle kuin lentopaikalle, jos asiasta on ilmoitettu vähintään 48h etukäteen maanomistajalle.
Kiitoteiden merkinnöissä esim. 02/20 tarkoittaa yleisintä tuulensuuntaa, johon on turvallisinta suorittaa lentoonlähdöt ja laskut.
Lentoonlähdön tai laskun voi suorittaa vain viralliselle lentopaikalle tai lentoasemalle.
12.
Ilma-aluksen päällikkönä havaitset, että lentokelpoisuuden tarkastustodistus (ARC) on vanhentunut. Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa?
Ilma-aluksella saa edelleen lentää, jos sillä on rekisteröimistodistus.
ARC:n voimassaolosta huolehtiminen ei ole ilma-aluksen päällikön asia.
Ilma-aluksella ei saa lentää.
Ilma-aluksella saa lentää vain valvomattomassa ilmatilassa.
13.
Olet lennolla lentokerhosi koneella lähellä lentokenttää. Miten toimit, kun huomaat Puolustusvoimien hävittäjän ohittaneen sinut vaarallisen läheltä?
Toimitat vaaratilanneraportin lennonjohtoon 72 tunnin kuluessa.
Teet ilmoituksen Puolustusvoimille 72 tunnin kuluessa.
Ei vaadi toimenpiteitä.
Teet ilmoituksen Traficomille 72 tunnin kuluessa Traficomin nettisivuilla.
14.
Purjelentäjältä vaaditaan
Kevyen ilma-aluksen lupakirja (LAPL) ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus (vähintään luokka 2)
Suomen Ilmailuliiton myöntämä lisenssi ja siihen liitettävät kelpoisuudet sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistus
Purjelentäjän lupakirja (SPL) ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus (vähintään luokka LAPL)
Purjelentolupakirja (SFCL) ja yleislääkärin lausunto lääketieteellisestä kelpoisuudesta
15.
Mikä seuraavista lento-oppilasta koskevista väitteistä EI pidä paikkaansa:
Lento-oppilaan on oltava vähintään 14-vuotias voidakseen suorittaa yksinlentoja.
Lento-oppilaan on kaikilla yksin suoritettavilla matkalennoilla pidettävä mukanaan voimassa oleva lääketieteellinen kelpoisuustodistus ja kuvallinen henkilöllisyystodistus
Lento-oppilas ei saa lentää yksin, ellei FI(S)-lennonopettaja anna siihen lupaa ja valvo lentoa.
Lääketieteellistä kelpoisuustodistusta ei tarvita vielä yksinlentoihin, kun ne lennetään osana purjelentokurssia.
16.
Tunnistavan ilma-aluksen merkkinä “vaaputtaminen” (koneen kallistaminen vasen, oikea, vasen, oikea…) ja purjehdusvalojen vilkutus tarkoittaa:
Laske tälle lentopaikalle.
Lentoosi puututaan tunnistamista varten. Seuraa minua.
Käänny ympäri.
Palaa kotikentälle suoraa reittiä.
17.
Ilmatilaluokan D osalta seuraava väite pitää paikkansa
VFR-lennot eivät saa lennonjohtopalvelua.
VFR-lentoja ei porrasteta muista lennoista, mutta ne saavat liikenneilmoituksia muista lennoista ja pyynnöstä väistöneuvoja.
VFR-lennot eivät ole sallittuja.
Ei vaadita lennonjohtoselvitystä tai radioyhteyttä, koska kyse on valvomattomasta ilmatilasta.
18.
Ilmailutiedotuspalvelusta (AIS) löydät esimerkiksi
Kartat valvomattomille lentopaikoille
Lupakirjamääräykset
Ilmailumääräyskokoelman
Suomen ilmailukäsikirjan, eli AIP:n
19.
Rekisteritunnuksesta voidaan päätellä ilma-aluksen OH-860 olevan
Suomeen rekisteröity lentokone.
Rekisteröity johonkin muuhun maahan kuin Suomeen, koska Suomessa rekisteritunnus on EF-.
Suomeen rekisteröity purjelentokone tai moottoripurjelentokone.
Rekisteröity Suomeen väliaikaisesti.
20.
Mikä seuraavista väitteistä EI pidä paikkaansa:
Ilma-aluksen päällikkö ei voi antaa matkustajille käskyjä. Ilma-aluksen päällikön käskyjen noudattaminen on vapaaehtoista.
Lentäjää sitovat sekä EU-lainsäädäntö (mm. asetukset) että kansalliset säädökset (mm. lait, asetukset ja määräykset).
Ilmailun turvatoimien tavoitteena on estää ilmailuun kohdistuvat laittomat teot ennen kaikkea pitämällä aseiden ja räjähteiden kaltaiset uhkatekijät poissa lentokoneista.
Suomen kansallinen ilmailuviranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Loading…