Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Ilmailun säädökset
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Start Quiz!
1.
Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa:
Lentoonlähdön tai laskun voi suorittaa vain viralliselle lentopaikalle tai lentoasemalle.
Suomessa lentopaikan (ja lentoaseman) lentoasemakoodi ”ICAO-koodi” on muotoa EFXX
Kiitoteiden merkinnöissä esim. 02/20 tarkoittaa yleisintä tuulensuuntaa, johon on turvallisinta suorittaa lentoonlähdöt ja laskut.
Lentoonlähtö ja laskeutuminen on sallittua muualle kuin lentopaikalle, jos asiasta on ilmoitettu vähintään 48h etukäteen maanomistajalle.
2.
Vaara-alueella (”D-alue” esim EFD123) saattaa vaihtelevina aikoina olla lentoturvallisuuden vaarantavaa toimintaa. Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa:
Nämä alueet on perustettu vain sotilasilmailun tarpeisiin, eikä alueelle saa lentää edes lennonjohdon selvityksellä.
Lentäminen on ilma-aluksen päällikön harkinnassa, mutta on selvitettävä toiminnan luonne ja koordinoitava lentäminen alueen varaajan kanssa
Lentämiseen vaaditaan aluelennonjohdon lupa.
Lentäminen kielletty ilman asianmukaista lupaa
3.
Ilmatilaluokan D osalta seuraava väite pitää paikkansa
VFR-lentoja ei porrasteta muista lennoista, mutta ne saavat liikenneilmoituksia muista lennoista ja pyynnöstä väistöneuvoja.
VFR-lennot eivät ole sallittuja.
VFR-lennot eivät saa lennonjohtopalvelua.
Ei vaadita lennonjohtoselvitystä tai radioyhteyttä, koska kyse on valvomattomasta ilmatilasta.
4.
Mikä seuraavista lento-oppilasta koskevista väitteistä EI pidä paikkaansa:
Lääketieteellistä kelpoisuustodistusta ei tarvita vielä yksinlentoihin, kun ne lennetään osana purjelentokurssia.
Lento-oppilaan on kaikilla yksin suoritettavilla matkalennoilla pidettävä mukanaan voimassa oleva lääketieteellinen kelpoisuustodistus ja kuvallinen henkilöllisyystodistus
Lento-oppilas ei saa lentää yksin, ellei FI(S)-lennonopettaja anna siihen lupaa ja valvo lentoa.
Lento-oppilaan on oltava vähintään 14-vuotias voidakseen suorittaa yksinlentoja.
5.
Ilma-aluksen päällikkönä toimiminen edellyttää seuraavan kokemusvaatimuksen täyttymistä:
Edeltävien 12kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 5h lentoaikaa; ja b) 5 lentoonlähtöä; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
Edeltävien 12kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 2h lentoaikaa; ja b) 5 lentoonlähtöä; ja c) 2 koululentoa; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
Edeltävien 24kk aikana joko päällikkönä, opettajan kanssa tai valvottuina yksinlentoina” a) 5h lentoaikaa; ja b) 15 lentoonlähtöä; ja c) 2 koululentoa; TAI tarkastuslento, joka korvaa edellä mainitut.
Edeltävän 90 päivän aikana 3 lentoa päällikkönä; TAI tarkastuslento
6.
Ilma-aluksen päällikkönä havaitset, että lentokelpoisuuden tarkastustodistus (ARC) on vanhentunut. Mikä seuraavista väitteistä pitää paikkansa?
ARC:n voimassaolosta huolehtiminen ei ole ilma-aluksen päällikön asia.
Ilma-aluksella ei saa lentää.
Ilma-aluksella saa edelleen lentää, jos sillä on rekisteröimistodistus.
Ilma-aluksella saa lentää vain valvomattomassa ilmatilassa.
7.
Ilma-aluksen päällikkö on vastuussa
Huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista, ellei vastuuta ole siirretty hyväksytylle jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle.
Rekisteritiedoissa tapahtuvien muutosten ilmoittamisesta.
Ilma-aluksen käyttämisestä hyväksytyn lentokäsikirjan ohjeiden mukaisesti, lentoa edeltävien tarkastusten tekemisestä mahdollisten lentokelpoisuuden puutteiden havaitsemiseksi, sekä lentokelpoisuudessa havaittujen puutteiden ilmoittamisesta lentokelpoisuuden hallinnoijalle ja/tai huoltajalle.
Kaikista edellä mainituista.
8.
Lentäessäsi lentokerhon omistamalla purjekoneella lennonopettajan valvonnassa ja koulutusluvan mukaisin ehdoin, on koneessa oltava vähintään voimassa seuraavat vakuutukset?
Lentovastuuvakuutus ja istuinpaikkavakuutus
Lentovastuuvakuutus
Ilma-alusvakuutus ja istuinpaikkavakuutus
Lentovastuuvakuutus ja maavahinkovakuutus
9.
Olet lennolla lentokerhosi koneella lähellä lentokenttää. Miten toimit, kun huomaat Puolustusvoimien hävittäjän ohittaneen sinut vaarallisen läheltä?
Teet ilmoituksen Traficomille 72 tunnin kuluessa Traficomin nettisivuilla.
Teet ilmoituksen Puolustusvoimille 72 tunnin kuluessa.
Ei vaadi toimenpiteitä.
Toimitat vaaratilanneraportin lennonjohtoon 72 tunnin kuluessa.
10.
Rekisteritunnuksesta voidaan päätellä ilma-aluksen OH-860 olevan
Suomeen rekisteröity purjelentokone tai moottoripurjelentokone.
Suomeen rekisteröity lentokone.
Rekisteröity Suomeen väliaikaisesti.
Rekisteröity johonkin muuhun maahan kuin Suomeen, koska Suomessa rekisteritunnus on EF-.
11.
Ilmaliikenteen hätäsanoma tulee antaa
ATS-elimen taajuudella tai hätätaajuudella 123.450 MHZ
ACC:n taajuudella, hätätaajuudella 121.500 MHZ tai muulla tilanteeseen parhaiten soveltuvalla ATS-elimen taajuudella.
Hätätaajuudella 122.100 MHZ
Kotikentän taajuudella
12.
Mikä seuraavista väittämistä EI pidä paikkaansa:
Lupakirjaan liittyy kelpuutuksia ja oikeuksia, jotka rajoittavat sitä, mitä lentäjä saa tehdä.
Purjelentäjän lupakirjalla (SPL) ei ole vanhentumisaikaa.
Matkustajia saa kuljettaa, kun saa SPL-lupakirjan.
Lupakirjasta ja lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen voimassaolosta huolimatta, et välttämättä saa toimia ilma-aluksen päällikkönä esimerkiksi viimeaikaisen kokemuksen puuttumisen takia.
13.
Purjelentäjältä vaaditaan
Kevyen ilma-aluksen lupakirja (LAPL) ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus (vähintään luokka 2)
Purjelentäjän lupakirja (SPL) ja lääketieteellinen kelpoisuustodistus (vähintään luokka LAPL)
Purjelentolupakirja (SFCL) ja yleislääkärin lausunto lääketieteellisestä kelpoisuudesta
Suomen Ilmailuliiton myöntämä lisenssi ja siihen liitettävät kelpoisuudet sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistus
14.
Suomessa sovellettavat lentosäännöt löytyvät:
Ilmailulaista ja -asetuksesta
SERA-asetuksesta ja ilmailumääräyksestä OPS M1-1
AIP:stä, osoitteessa ais.fi
ICAO:n yleissopimuksesta
15.
Kahdella samalla lentokorkeudella lentävän ilma-aluksen lähestyessä toisiinsa leikkaavista lentosuunnista, on sen ilma-aluksen
Jolla on kone vasemmalla puolellaan, väistettävä toista ilma-alusta.
Joka havaitsee toisen ensin, säilytettävä ohjaussuunta, jolloin toinen väistää.
Jolla on kone oikealla puolellaan, väistettävä toista ilma-alusta.
Joka on nopeampi, väistettävä toista ilma-alusta.
16.
Mikä seuraavista väitteistä EI pidä paikkaansa:
Ilma-aluksen päällikkö ei voi antaa matkustajille käskyjä. Ilma-aluksen päällikön käskyjen noudattaminen on vapaaehtoista.
Suomen kansallinen ilmailuviranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Ilmailun turvatoimien tavoitteena on estää ilmailuun kohdistuvat laittomat teot ennen kaikkea pitämällä aseiden ja räjähteiden kaltaiset uhkatekijät poissa lentokoneista.
Lentäjää sitovat sekä EU-lainsäädäntö (mm. asetukset) että kansalliset säädökset (mm. lait, asetukset ja määräykset).
17.
Ilmailutiedotuspalvelusta (AIS) löydät esimerkiksi
Kartat valvomattomille lentopaikoille
Suomen ilmailukäsikirjan, eli AIP:n
Lupakirjamääräykset
Ilmailumääräyskokoelman
18.
Lennät ilmatilaluokassa G korkeudella 750 metriä AMSL (keskimääräisestä merenpinnasta), jolloin VMC-minimeissä vaaditaan että
Etäisyys pilvestä on 5 kilometriä.
Purjelentokoneessa on mittarilentovarustus, jos samalla korkeudella on pilviä.
Lennetään selvästi erossa pilvestä ja maan tai veden pinta näkyvissä.
Etäisyys pilvestä on 1 500 m vaakasuoraan ja 300 m pystysuoraan.
19.
Tunnistavan ilma-aluksen merkkinä “vaaputtaminen” (koneen kallistaminen vasen, oikea, vasen, oikea…) ja purjehdusvalojen vilkutus tarkoittaa:
Lentoosi puututaan tunnistamista varten. Seuraa minua.
Palaa kotikentälle suoraa reittiä.
Käänny ympäri.
Laske tälle lentopaikalle.
20.
Jos asetat korkeusmittarin QNH-paineasetukselle, mittari näyttää:
Siirtopinnan
Korkeutta keskimääräisestä merenpinnasta
Korkeutta kentän pinnasta
Korkeuden lentopintoina, koska QNH-asetus on 1013,25 hPa
Loading…