Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
2.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
3.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
2 tuntia.
12 tuntia.
24 tuntia.
48 tuntia.
4.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Perheen omalääkäriin.
Ilmailulääkäriin.
Yleislääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
5.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
6.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
Lennät ainoastaan matkustajana.
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
7.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
12 tuntia.
48 tuntia.
4 tuntia.
24 tuntia.
8.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
9.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
10.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Sakkaaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
11.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Antibiootit.
Homeopaattiset valmisteet.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
12.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pysyy samana.
Suurenee.
Pienenee.
13.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
24 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
2 tuntia.
14.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1014.00 Hpa.
1013.25 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
1014.25 Hpa.
15.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pysyy samana.
Suurenee.
16.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Tajuttomuus.
17.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
18.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Tiedon välittäminen parantuu.
Epätietoisuus vähenee.
19.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Liu’ussa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
Nousussa.
20.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Luottaa mittarinäyttämiin.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus