Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1014.00 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
2.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Pysyy samana.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pienenee.
3.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Sakkaaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
4.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Suurenee.
Pysyy samana.
5.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
6.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
7.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
8.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Tajuttomuus.
9.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
Nousussa.
Liu’ussa.
10.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
11.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
2 tuntia.
48 tuntia.
24 tuntia.
12 tuntia.
12.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
24 tuntia.
4 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
13.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
10,000 ft.
20,000 ft.
2,000 ft.
8,000 ft.
14.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Ilmailulääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
Yleislääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
15.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
24 tuntia.
2 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
16.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
17.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
Hengitä paperipussiin.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
18.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
19.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hyperglykemia.
Hyperventilaatio.
Hypoksia.
Hypotensio.
20.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Jätät lennon lentämättä.
Lennät ihan normaalisti.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Loading…