Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Menkijärvi leiri
Tarkastuslistat
Päivän lennot
Cumuluksen kalenterit
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
2.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
24 tuntia.
2 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
3.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Antibiootit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
4.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Pienenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Suurenee.
5.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
48 tuntia.
2 tuntia.
24 tuntia.
12 tuntia.
6.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Jätät lennon lentämättä.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Lennät ihan normaalisti.
7.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
1014.00 Hpa.
8.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pienenee.
Suurenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
9.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Sakkaaminen.
10.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Pysyy samana.
Suurenee.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
11.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Tajuttomuus.
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
12.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Ilmailulääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
Yleislääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
13.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
14.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Hiilidioksidin puute kehossa.
15.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
16.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
17.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Liu’ussa.
Nousussa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
18.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hypotensio.
Hyperventilaatio.
Hypoksia.
Hyperglykemia.
19.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
8,000 ft.
10,000 ft.
2,000 ft.
20,000 ft.
20.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
24 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
4 tuntia.
Loading…