Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Epätietoisuus vähenee.
Tiedon välittäminen parantuu.
2.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
48 tuntia.
2 tuntia.
24 tuntia.
12 tuntia.
3.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
4.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hypoksia.
Hyperglykemia.
Hypotensio.
Hyperventilaatio.
5.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
12 tuntia.
48 tuntia.
4 tuntia.
24 tuntia.
6.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
8,000 ft.
10,000 ft.
20,000 ft.
2,000 ft.
7.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
8.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Antibiootit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
9.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
10.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Pysyy samana.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pienenee.
11.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pienenee.
Pysyy samana.
12.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Lennät ihan normaalisti.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Jätät lennon lentämättä.
13.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Yleislääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
Perheen omalääkäriin.
Ilmailulääkäriin.
14.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Luottaa mittarinäyttämiin.
15.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
16.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Sakkaaminen.
17.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Tajuttomuus.
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
18.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1013.25 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
1014.25 Hpa.
1014.00 Hpa.
19.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pysyy samana.
Suurenee.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
20.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus