Skip to content
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Päivän lennot
Cumulus kalenteri
Lentomaksut
Cumulus toimintaohje
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Kebnen aaltolentoleiri
Fly-Out leiri
Menkijärvi
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenteri
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Hinnasto
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenteri
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2023 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
2.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
2 tuntia.
48 tuntia.
24 tuntia.
12 tuntia.
3.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
4.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Suurenee.
Pysyy samana.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
5.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Antibiootit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
6.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
7.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
8.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hyperglykemia.
Hypotensio.
Hyperventilaatio.
Hypoksia.
9.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
10.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
50 elohopeatuumaa.
1014.25 Hpa.
1013.25 Hpa.
1014.00 Hpa.
11.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Tiedon välittäminen parantuu.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Epätietoisuus lisääntyy.
Epätietoisuus vähenee.
12.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät ihan normaalisti.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Jätät lennon lentämättä.
13.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Sakkaaminen.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
14.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
48 tuntia.
2 tuntia.
24 tuntia.
12 tuntia.
15.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Tajuttomuus.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
16.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
Lennät ainoastaan matkustajana.
17.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Nousussa.
Liu’ussa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
18.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Suurenee.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pysyy samana.
19.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Suurenee.
Pysyy samana.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
20.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
20,000 ft.
8,000 ft.
2,000 ft.
10,000 ft.
Loading…