Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Lähimpään terveyskeskukseen.
Yleislääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
Ilmailulääkäriin.
2.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
Antibiootit.
3.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Tajuttomuus.
4.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Luottaa mittarinäyttämiin.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
5.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Sakkaaminen.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
6.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
1014.00 Hpa.
7.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
24 tuntia.
12 tuntia.
2 tuntia.
48 tuntia.
8.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus vähenee.
Tiedon välittäminen parantuu.
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedot ymmärretään hyvin.
9.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
Hengitä paperipussiin.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
10.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Kaikissa lentotiloissa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Nousussa.
Liu’ussa.
11.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
12.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hypoksia.
Hyperventilaatio.
Hyperglykemia.
Hypotensio.
13.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
20,000 ft.
2,000 ft.
8,000 ft.
10,000 ft.
14.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
24 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
2 tuntia.
15.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
16.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Lennät ainoastaan matkustajana.
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
17.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pysyy samana.
Pienenee.
18.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
19.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
20.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus