Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumuluksen toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärven leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu kurssille
Tilaa lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumuluksen kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
Webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumuluksen kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumuluksen historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumuluksen säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumuluksen toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärven leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu kurssille
Tilaa lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumuluksen kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
Webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumuluksen kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumuluksen historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumuluksen säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
2.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Tajuttomuus.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
3.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Yleislääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
Ilmailulääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
4.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
5.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
6.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
7.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
24 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
2 tuntia.
8.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Tiedot ymmärretään hyvin.
Tiedon välittäminen parantuu.
Epätietoisuus vähenee.
Epätietoisuus lisääntyy.
9.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
10.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
20,000 ft.
8,000 ft.
2,000 ft.
10,000 ft.
11.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Nousussa.
12.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Sakkaaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
13.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Suurenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pienenee.
14.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
24 tuntia.
2 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
15.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Jätät lennon lentämättä.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Lennät ihan normaalisti.
16.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
17.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Antibiootit.
18.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pienenee.
Pysyy samana.
19.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hyperglykemia.
Hypotensio.
Hyperventilaatio.
Hypoksia.
20.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Lennät ainoastaan matkustajana.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus