Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
2.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
Hengitä paperipussiin.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
3.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Lähimpään terveyskeskukseen.
Ilmailulääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
Yleislääkäriin.
4.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
5.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Tajuttomuus.
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
6.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
7.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Antibiootit.
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
8.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pienenee.
Suurenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
9.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
2 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
24 tuntia.
10.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
4 tuntia.
12 tuntia.
24 tuntia.
48 tuntia.
11.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
12.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Sakkaaminen.
13.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Lennät ihan normaalisti.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Jätät lennon lentämättä.
14.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
Lennät ainoastaan matkustajana.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
15.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Pienenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Suurenee.
16.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
50 elohopeatuumaa.
1014.00 Hpa.
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
17.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedon välittäminen parantuu.
Epätietoisuus vähenee.
Tiedot ymmärretään hyvin.
18.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
19.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Pienenee.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pysyy samana.
20.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
10,000 ft.
2,000 ft.
8,000 ft.
20,000 ft.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus