Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Hinauslennon kevätkertaus
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Olet hinaamassa purjekonetta, jossa ei ole radiota huomaat hinauksen aikana koneen tulevan vasemmalle puolellesi ja vaaputtavan, mitä teet?
vaaputaan takaisin ja jatkan hinausta
Vaaputan, laukaisen hinausköyden irti ja kaarran vasemmalle
Vaaputan, laukaisen hinausköyden irti ja kaarran oikealle
2.
Purjelentokurssi on aloittelemassa hinauskoulutusta, kuinka toimit tällöin?
etsin nostot mahdollisimman tehokkaasti nopeuttaakseni hinausta
lennän selkeitä suoria osuuksia, kun kaarran, pidän kaarronaikana vakiokallistuksen ja pyrin suunnittelemaan hinauksen siten, että irrotus osuu tuulen yläpuolelle
lennän mahdollisimman suoraan, jotten aiheuta koulutettavalle vaikeuksia, enkä välitä kuin irrotuskorkeudesta
3.
Lennät hinauksen suoraa osuutta hyvässä purjelentokelissä tulet nostavaan alueeseen mitä teet, kun osut tälle alueelle?
vedän sauvasta, ettei nopeus kasva
työnnän sauvasta, että pääsen pian tasaiselle alueelle
jatkan hinausta samalla lentoasennolla, sillä nopeus tasaantuu kun, nosto on ohitettu
4.
Kiitotie 27 on suljettu notamilla
voin käyttää kiitotietä 27 laskuun, kun olet erittäin varovainen
et voi käyttää kiitotietä 27
Notam ei koske hinaustoimintaa
5.
Nummelassa ei ole varattuna ilmatilaa, kuinka korkealle tällöin voit hinauksia suorittaa?
QFE asetuksella 2500 ft
QNH asetuksella 2130 ft
QFE asetuksella 2130 ft
6.
Purjelennon A alue on varattu nummelassa, pilvisyys on BKN 030 AGL, mihin korkeuteen voit hinauksen suorittaa?
voit hinata korkeuteen 2500 ft AGL
voit hinata korkeuteen 2000 ft AGL
voit hinata korkeuteen 1000 m AGL
7.
Olet kiristänyt hinausköyden ja olet sen puitteissa valmis lähtöön, teet lentoonlähtötarkastuksen mikä on järjestys?
Ohjaimet, laipat, kidus, kuomu, ilmatila, hinattava
Hinattava, ohjaimet, laipat, kidus, kuomu, ilmatila
Ohjaimet, laipat, kidus, kuomu, hinattava, ilmatila
8.
Hinauslento-oikeutesi on Nummelan hinaustoiminnassa voimassa kun
olet suorittanut vähintään viisi hinausta viimeksi kuluneiden 24 kuukauden aikana.
olet suorittanut vähintään 25 hinausta viimeksi kuluneiden 24 kuukauden aikana
olet osallistunut kertauskoulutukseen, lentänyt kertaushinauksen hyväksytysti ja hinausoikeutesi on voimassa määräysten mukaisesti
9.
Olet irrotuksen jälkeen päättänyt suorittaa laskun kiitotielle, joka ei ole käytössä oleva kiitotie
voit tehdä laskun muualle, kunhan se on turvallista
voit tehdä sen- kunhan ilmoitat radiolla aikeesi
voit tehdä sen, kunhan se on turvallista ja ilmoitat radiolla aikeesi sekä tiedostat sen, että olet väistämisvelvollinen kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden
10.
Hinauskoneen öljynlämmöt nousevat punaiselle alueelle 100 m korkeudessa mitä teet?
vaaputan hinattavan irti ja teen pakkolaskun
lisään nopeutta, pienennän tehoja ja muutan lentoratani niin, että kaarran laskukierrosalueelle, koitan viedä hinattavan turvalliseen minimi korkeuteen, informoin radiolla hinattavalle, laskeudun pikaisesti
hinaan turvalliseen irrotuskorkeuteen ja vaaputan hinattavan irti, suoritan laskun
11.
Purjelentokone on laskeutunut Kiikalaan ja toivoo siirtohinausta, Hinun radio on kuitenkin lakannut toimimasta, miten ratkaiset asian voitko suorittaa siirtohinauksen
voin
en voi
Soitan Kiikalaan ja ilmoitan aikeistani
12.
Olet tankkaamassa Hinua ja huomaat, että iso määrä polttoainetta on valunut maahan, mitä teet?
En mitään bensa haihtuu aikanaan
Ilmoitan pelastuslaitokselle ja jatkan hinaustoimintaa
Estän vuodon leviämisen, levitän imetysainetta vuotokohdalle, estän vuodon menemisen sadevesikaivoon, hälytän pelastuslaitoksen, jään vahtimaan paikalle ja opastan pelastajat paikanpäälle.
13.
Myllylammella on varattuna D alue drone toimintaa varten keskipiste Myllylampi ympyrä jonka halkaisija on 3 km yläraja 4000 ft msl, voitko lentää alueen läpi?
voin kunhan otan huomioon dronetoiminnan D alueella muuttuneen väistämissäännön, jossa kaikki väistävät alueelle ilmoitettua toimintaa
en voi varmuuden vuoksi
voin koska miehittämättömät väistävät hinausyhdistelmää.
14.
Olet hakemassa purjelentokonetta, joka on laskeutunut Hyvinkäälle siirtolentona OH-YHB:llä takaisin Nummelaan, miten toimit.
Lennän suorinta reittiä Hyvinkäälle ja sieltä pois, pysyttelen alle 1300 ft että en joudu Helsingin TMA alueelle
Suunnittelen sekä meno- että paluureitin niin että pysyn Helsingin TMA lower alueen ulkopuolella
Teen lentosuunnitelman Helsingin TMA alueen läpi Hyvinkäälle ja takaisin
15.
Hinauslennolla heti lentoonlähdön jälkeen tunnen, että hinauskoneen pyrstö alkaa nousemaan ja sauvasta vetoa joutuu lisäämään tuntuvasti ja silti nokka laskee, purjekonetta ei näy peilistä
Vedän välittömästi hinausköyden irti ja suoritan oikaisun pitäen moottoritehot päällä.
Jatkan vedon lisäämistä ja odottelen että purjekone saisi tilanteen hallintaan, jos tilanne kuitenkin jatkuu ilmoitan ensin radiossa että irrotan hinausköyden, jonka jälkeen suoritan irrotuksen
Annan nokan vajota ja otan tehoa pois, että purjekoneelle jäisi enemmän aikaa oikaista tilanne
16.
Jokaisen hinauspäivän jälkeen…
Työnnän koneen halliin ja ripustan hinausköyden sille varatulle koukulle.
Pyydän apuja koneen halliin työntämisessä, ettei synny vahinkoja, palmikoin hinausköyden ja ripustan sen, Puhdistan koneen, myös tuulilasin, ja tarkastan mahdolliset vauriot. Pyyhin pohjasta öljyt pois. Täytän lentopäiväkirjan.
Työnnän koneen hallin, täytän lentopäiväkirjan, seuraava hinaaja hoitaa aamutarkastuksessa muut asiat
17.
Hinattaessa purjelentokonetta moottorilentokoneella, on käytettävä köyttä, jonka pituus on…
vähintään 50 m
vähintään 60 m
vähintään 40 m
18.
Mikä on hinausköyden punaisen murtovarokkeen murtolujuus?
600 kg
700 kg
750 kg
19.
Kuka on hinausyhdistelmän päällikkö?
Hinauskoneen päällikkö
Purjekoneen päällikkö
20.
Huomaat 200 m korkeudessa, että purjekoneen jarrut ovat auenneet ja purjekone ei vastaa radiokutsuihin, mitä teet?
Heilutat koneen pyrstöä polkimilla merkiksi purjekoneelle, että jarrut ovat auki
Vaaputat konetta merkiksi purjekoneelle, että jarrut ovat auki
Irrotat välittömästi hinausköyden
21.
Huomaat hinauslennon lentoonlähdössä juuri irtoamishetkellä, että moottorin teho laskee huomattavasti, miten toimit.
Yrität selvittää syytä ongelmaan, ja jatkat lentoonlähtöä
Irrotat hinausköyden välittömästi ja keskeytät lentoonlähdön, laskeudut niin oikealle kuin mahdollista
Irrotat hinausköyden välittömästi ja keskeytät lentoonlähdön, laskeudut niin vasemmalle kuin mahdollista
22.
Hinauskoneen moottorin shokkijäähtyminen tai kuumeneminen voi aiheuttaa sylinterien halkeamista, mikä on ylin sallittu ajallinen lämpötilan muutos?
40 °F / min. (4.5 °C / min.)
50 °F / min. (10 °C / min.)
60 °F / min. (15.6 °C / min.)
23.
Hinauslentäjän tärkeitä tehtäviä vilkkailla lentopaikoilla, etenkin kun käytössä on useita hinauskoneita (valitse mielestäsi oikeat vaihtoehdot)
Estää liian usean purjelentokoneen joutuminen samaan nostoon ainakaan samalle korkeudelle, etsimällä paikkakunnan “ainoan” noston tilalle toinen.
Välttää hinaamista nostoon jossa on muita purjelentokoneita, ellei korkeusporrastus ole riittävä.
Hinauksen tulisi päättyä normaalisti kentän päälle tai siitä ylätuulen puolelle
Toimia tiedottajana ja antaa tilannetietoa saapuvalle liikenteelle jotka kysyvät radiolla kentän toiminnasta
24.
Hinauslennon nousutekniikassa noudatettavia hyviä tapoja (valitse kaikki mielestäsi oikeat vaihtoehdot)
Nousureitti pyritään valitsemaan jouhevin, loivin kaarroin noudattelemaan kantavia alueita, sopivia pakkolaskupaikkoja tarjoavia ja melulta häiritsemättömiä linjoja varsinkin matalalla lennettäessä
Kallistukset kaarroissa varsinkin matalalla pyritään ajamaan ripeästi ja suurella kallistuskulmalla.
Laskukierrosalueella varsinaiset kaarrot (lieviä suunnanmuutoksia lukuun ottamatta) vain LDG-kartan ja lentopaikan toimintakäsikirjan osoittamaan suuntaan
Kaarrot pyritään hinauksessa pitämään kallistukseltaan vakaana, eikä vaihdella sitä kaarron aikana jatkuvasti
Jos viedään nostoon missä on muita ja jonka kiertosuunta sattuu olemaan oikealle sovitaan hinattavan kanssa radiolla poikkeavista väistökaartosuunnista irrotuksen jälkeen.
25.
Hinauslentoyhdistelmän kohoamisnopeuteen vaikuttavat seikat (valitse mielestäsi oikeat vaihtoehdot)
Nousevien ilmavirtauksien hyväksikäyttö lisää hinausyhdistelmän kohoamisnopeutta metrejä sekunnissa, kun taas tehojen muutokset vaikuttavat kohoamisnopeuteen ainoastaan muutamia senttejä sekunnissa
Laskusiivekkeiden käyttö lisää kohoamisnopeutta hitaimmilla nopeuksilla.
Hinauskoneessa oleva lisämassa pidentää lentoonlähtömatkaa noin 1m/kg sekä heikentää nousukykyä
26.
Koska hinauskoneessa saa olla mukana muu henkilö kuin ohjaaja? (valitse kaikki mielestäsi oikeat vastaukset)
Koulutuksessa
Siirtohinauslennolla
Kun kyseessä on saman perheen jäsen
27.
Olet saapunut hiukan myöhässä kentälle ja purjekoneet odottavat sinua. Mikä vaihtoehto kuulostaa parhaimmalta?
Tarkastuksessa huomaat, että öljyä on vain 7 quartsia, etsit öljyn ja täytät puuttuvan öljyn
Tarkastuksessa huomaat, että öljyä on vain 6 quartsia, etsit öljyn ja täytät puuttuvan öljyn
Tarkastuksessa huomaat, että öljyä on vain 5 quartsia, etsit öljyn ja täytät puuttuvan öljyn
28.
Koekäyttö on syytä tehdä
Vain ennen päivän ensimmäistä lentoa
Ennen päivän ensimmäistä lentoa ja hinaajan vaihtuessa
Ennen päivän ensimmäistä lentoa ja hinaajan vaihtuessa niin, ettei hinaaja ole tavannut edellistä hinaajaa
29.
Kuinka paljon polttoainetta on jäljellä PIK-15:ssa, kun näet että tikku (polttoainemäärän indikaattori) kelluu mutta painuu hinausjonossa pohjaan ja mikä on päätöksesi?
Noin 15 litraa, on aika mennä tankille
Noin 30 litraa, voi hinata vielä pari vetoa
Noin 5 litraa, on aika mennä tankille
30.
Koekäytön voit tehdä, kun
Missä vain, kunhan öljyn lämmöt on vähintään 40 astetta
Asfaltin päällä, kunhan öljyn lämmöt on vähintään 50 astetta
Asfaltin päällä poispäin muista koneista ja öljyn lämmöt on vähintään 40 astetta
31.
Purjekoneen ollessa valmis, siivenkärkimies nostaa siiven ylös. Miten on?
Luotat siivenkärkihenkilön arvioon turvallisesta lentoonlähtöhetkestä
Luotat siivenkärkihenkilön arvioon, mutta teet päätöksen myös radioliikenteen perusteella
Luotat siivenkärkihenkilön arvioon ja havainnoit etusektorin
32.
Olet tullut hinaamaan koko päiväksi. Mikä on suositeltavin tapa toimia?
Tankkaat aina täyteen ja ravitset itsesi hinatessa
Tankkaat noin 10 vetoa varten jotta saat usein taukoja
Otat huomioon lämpötilan, tuulen ja hinattavat koneet ja tankkaat sopivasti tilanteen mukaan.
33.
Mitä korkeutta pidän laskeutuessani hinaukoneella köysi perässä, kynnyksen kohdalla?
60 m tai yli, tällöin hinausköysi ei voi osua mahdollisiin ulkoilijoihin kynnysalueella
minimi 30m köysi pysyy vauhdin takia sen verran korkealla että tämä riittää estämään köyden osumisen mahdollisiin ulkoilijoihin
Laskeudun niin että köysi laahaa maata kynnyksen kohdalla niin että mahdolliset ulkoilijat näkevät ja osaavat väistää sitä
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus