——————————
Hallituksen kokouksessa 18.5. todettiin että koulutustarjontaa voidaan
hiljalleen ruveta laajentamaan. Etenemme silti suhteellisen varovaisin
askelin ja tilanteen edetessä sekä tietämyksen lisääntyessä voidaan
toimintaa jälleen sopeuttaa jompaankumpaan suuntaan. SIL:n
purjelentotoimikunta on antanut uudet suositukset aiheesta [1] ja niitä
seuraillen etenemme seuraavasti.
Tässä vaiheessa lennämme vain seuraavantyyppisiä koululentoja, joissa
oletettavasti tarvitaan melko vähän lentoja per oppilas:
* Kertauskoululentoja, sekä määräysten vaatimia että pilotin itse toivomia
* Tarkastuslentäjän tekemiä varsinaisia lentokokeita
* PPL-konversiokurssin ja TTT-oppilaiden koululentoja
* TMG-kelpuutuksiin tähtääviä koululentoja
* TMG-kertauskoululentoja
* Hinauskelpuutusten kertauslentoja ja vastaavia
Uusien peruskoulutusten aloittamista ja tutustumislentoja pohditaan
kesäkuussa senhetkisen tilanteen ja saatujen kokemusten pohjalta.
Kaiken edellytyksenä on, että lentäminen on vapaaehtoista sekä opettajalle
että oppilaalle ja että kaikki henkilöt ovat tietoisia riskistä omalta
henkilökohtaiselta kannaltaan. Opettajia tai oppilaita ei millään tavoin
painosteta kiipeämään koneeseen. Lentävät henkilöt vastaavat omasta
sairausriskistä itse ja Cumuluksella tai muulla taholla vastuuta ei ole.
Tartuntariskiä vähennetään seuraavin keinoin:
* Kukin opettaja lentää viikon aikana vain parin oppilaan kanssa.
* Lentämään tullaan vain täysin oireettomana, ja mahdollisten
asuinkumppanien terveenä ollessa. Ei yskää, ei nuhaa, ei kurkkukipua eikä
kuumetta viimeisen viikon aikana. Ei kontaktia flunssaoireisen kanssa
viimeisen viikon aikana.
* Ei riskiryhmäläisiä (ikä, perussairaudet).
* Kädet pestään ennen lentoa ja sen jälkeen, käsidesiä käytetään ennen
koneeseen nousua ja sieltä poistumisen jälkeen.
* Lennon jälkeen, mikäli lentäjät vaihtuvat, puhdistetaan
desinfiointiaineella koneen keskeiset kosketuspinnat (sauva, jarru, jne).
Mittareiden näyttöjen pinnat voivat aineista vaurioitua, joten niihin ei
kosketa.
* Lähikontaktiaika minimoidaan ja parin metrin välimatkaa pidetään yllä aina
kuin mahdollista.
* Sekä oppilas että opettaja käyttävät luokiteltuja hengityssuojaimia, jotka
suojaavat käyttäjäänsä tartunnalta. Ei kangasmaskeja tai muita
roiskesuojia, vaan FFP2.
* Muutoin noudatetaan voimassa olevia viranomaisten antamia ohjeita
tartuntojen vähentämiseksi. Kokoontumisrajoitukset muistetaan ja kentällä
ei parveilla tarpeettomasti tahi liian läheisesti.
* Lentoturvallisuutta ei unohdeta. Kiire pois, keskitytään siihen mitä
ollaan tekemässä ja tehdään kaikki normaaliin lentämiseen liittyvät asiat
huolellisesti ja niin kuin on opetettu.
Tärkeintä on välttää lähikontakteja, koska 80‐90% tartunnoista on
pisaratartuntoja ja vain pienempi osa kontaktipinnoilta tapahtuvia
tartuntoja.
Aiemmin keväällä käytetty poikkeusmenettely on edelleen käytettävissä. Mikäli
lupakirjan omaava pilotti kokee voivansa lentää suoraan yksipaikkaisella, ja
opettaja tämän hyväksyy, voi kauden ensimmäiset lennot tehdä opettajan
valvonnassa yksinkin, mikäli lupakirjan mukaiset määräykset viimeaikaisesta
kokemuksesta eivät muuta vaadi.
Koululentoihin käytetään tässä vaiheessa Twiniä, johon otetaan tarpeellinen
vakuutus. ASKit otetaan riviin vasta kun peruskoulutus alkaa tai toiminta
muuten laajenee niin että koneet ovat tarpeen.
[1] https://www.ilmailuliitto.fi/w
Koettakaahan pysyä terveenä ja nostoissa!
Hallitus