Cumulus ry/rf hallitus tiedottaa 16.7.2020
* Hallituksen paimenkirje lentokoneiden maakäsittelyyn liittyen * Toimintaohjeen päivitys koneiden jaosta aamun briefingissä * Kentälle web-kamerat
Hallituksen paimenkirje —————————-
Hyvät Cumulus ry:n purjelentäjät!
Kausi on edennyt jo siihen vaiheeseen, että suurin osa jäsenistöstä on päässyt lentämään. Toimintaa onkin ollut runsaasti ja mm. hinauksia on kertynyt noin 500. Peruskurssit ovat alkaneet ja tutustumislentoja aloitellaan tulevana viikonloppuna. Toiminta on palaamassa alkukauden hidasteiden jälkeen vähitellen normaaliin päiväjärjestykseen.
Yhdistyksessä havaittu toimintakulttuuri kuitenkin kirvoitti pieneen yhteenvetoon. Vuoden 2019 turvallisuustaso oli sanalla sanottuna katastrofi. Meillä oli yhteensä viisi tapausta, joissa purjekone saatiin tavalla tai toisella lentokelvottomaksi. Tätä kirjoittaessa meillä menee hieman paremmin. Tältä kesältä on kasassa kaksi maakäsittelyvauriota, joissa purjekoneet jouduttiin toimittamaan kaupalliseen lentokonekorjaamoon. Ensimmäinen vaurio poisti yhden LS4-koneen rivistä noin kuukaudeksi. Toinen vaurio siirtää kerhon lippulaivan pajalle käytännössä loppukaudeksi.
Maakäsittelyvauriot ovat täysin turhia. Jos kone menee rikki lentämällä niin se on vielä jotenkin ymmärrettävissä, mutta ilma-alusten joukkotuhoaminen lentokonehallin liepeillä ei kuulu huolelliseen harrastamiseen. Valitettavasti kerholla on myös muutamia vanhoja kuljetusputkia, joiden käyttäminen vaatii äärimmäisen suurta huolellisuutta. Viime vuosina on tapahtunut useita kuljetusputkiin liittyneitä vaurioita. Purjelentokoneet eivät ole kertakäyttökamaa, eivätkä ne korjatessa yleensä parane.
Harrastamisen osalta koneiden ”groundaus” ei sekään ole mukavaa. Ilma-alus on pois käytöstä ja moni joutuu tyytymään hieman vaatimattomampaan suorituskykyyn mm. matkalennoilla. Kerhon talouden kannalta tilanne on myös pitkällä aikavälillä kestämätön. Meillä on laadittuna kalustosuunnitelma, jonka tarkoituksena on parantaa lentokaluston laatua. Nyt resurssit menevät vahinkojen korjaamiseen.
Mitä sitten yksi vaurio maksaa kerholle? Vakuutustemme omavastuu on noin 500€. Omavastuun maksaa Toimintaohjeen mukaan vahingon aiheuttaja jos vahinko on ollut tuottamuksellinen. Muissa tapauksissa omavastuun maksaa yhdistys.
Omavastuu on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Vakuutustapahtuma poistaa koko laivastomme No-Claim-Bonuksen kaskon osalta seuraavalta vuodelta. Yhdistyksen ilma-alusten vakuutusmaksut ovat noin 13 000€/vuosi, joten vakuutusmaksut nousevat seuraavana vuonna yhteensä noin 2000€ – mikäli ko. yhtiö suostuu uusimaan vakuutukset. Lisäksi taloudellista tappiota tulee menetettyinä lentomaksuina. Kahden, saati viiden, vahingon kuittaaminen yhdelle kaudelle on liikaa. Kahden kauden vaurioiden yhteenlasketut kustannukset (korjaukset + lunastus) ovat nyt noin 90 000 €! Suurin osa tästä menee vakuutusyhtiöiden kuitattavaksi mutta ei sielläkään varsinaisesti hyvillään olla.
Vetoamme yhdistyksen hallituksessa koko jäsenistöömme käyttämään malttia ja huolellisuutta niin maassa kuin ilmassa. Lento päättyy vasta kun kone on hallissa ja hallin ovet ovat kiinni. Jatketaan lentämistä turvallisesti, hyvällä yhteishengellä.
Cumulus ry:n Hallitus
Toimintaohje, koneiden jakomenettelyn hienosäätö —————————————————-
Toimintaohjetta (cumulusry.fi/toimintaohje/) on päivitetty hieman.
Aamun briefingissä suoritettavaan koneiden jakoon voi osallistua myös etäyhteydellä tai ilmoittaa kone- ja kellonaikatoiveen etukäteen vapaavalintaisella keinolla jos ei paikalle ehdi tahi pääse. Puhelin, SMS, Whatsapp tai vaikka Interflora-kukkalähetyksen kortti – mutta varmistuthan itse että viesti on mennyt perille jollekin paikallaolijoista.
Tämä mahdollistaa esimerkiksi töiden jälkeen lentämään lähtemisen, ja koordinoinnin niin että aiemmin päivällä lentänyt tietää jättää lentonsa jälkeen koneen odottamaan seuraavaa lentäjäsankaria.
Koneita ei voi varata etukäteen, vaan koneet jaetaan aamulla reilusti niin että kaikki pääsevät tasapuolisesti lentämään. Jaon tuloksista ilmoitetaan samantien toiveita etänä jättäneille.
Whatsapp-ryhmässä voi edellisenä päivänä aivan hyvin ilmoitella että tulossa ollaan. Tieto siitä että porukkaa on lähdössä antaa positiivistä virettä ja kannustaa muitakin lähtemään kentälle päin. Varauksia ei voi tehdä mutta varovaisia toiveita saa esittää. Mikäli omat toiveesi ovat risteäviä jonkun muun jo esittämien toiveiden kanssa esim. konevalinnan suhteen, kannattaa omat toiveet silti tehdä tiettäväksi – kaikkien pitää päästä lentämään vuorollaan. Samana päivänä voi yhdellä koneella hyvin lentää useampi kuin yksi lentäjä.
Jos aamujaossa saa koneen esimerkiksi toivomalleen vuorolle klo 15, on syytä olla todella valmiina lentämään klo 15. Lounaat syötynä ja valmiina hyppäämään koneeseen, jos vaan hinauksia saa ja keli on sopiva. Jos edellinen lentäjä tuo sinua varten koneen laskuun klo 1445, häntä saattaa ymmärrettävästi harmittaa jos kone lojuu maassa vielä klo 1630, koska hän olisi voinut hyvin lentää pidempäänkin.
Jos odottava kone jää yllättävän esteen vuoksi lojumaan kentän laitaan, on peruuttavan pilotin vastuulla varmistaa että kone päätyy halliin.
Kentälle web-kamerat ————————
Tuulimittarin mastoon on nyt laitettu 3 kpl kameroita. Kameroiden kuvat löytyvät osoitteesta cumulusry.fi/webcam/ (valikosta Lentokenttä -> Webcam). Kuvat päivittyvät kerran minuutissa ja ne saa klikkaamalla isommaksi. Kuvista voi kätevästi kurkistaa pilvitilanteen kolmeen ilmansuuntaan ja tähyillä kuinka paljon koneita gridissä on.
Kameroiden materiaali myös tallennetaan jatkuvasti videomuodossa, jotta voidaan tarvittaessa puuttua ylimääräiseen ajoneuvoliikenteeseen ja selvitellä mahdollisia vaaratilanteita jälkikäteen. Kiitotiellä mopoilijat ja kiitotietä pitkin kävelevät ulkoilijat ovat jokailtainen ongelma ja autojakin on kiitotiellä käynyt kiitämässä silloin tällöin.
Lentokenttäyhdistys ja Cumulus kukin osaltaan pyrkivät vähentämään tätä eri tavoin: tiedottamalla paikallislehdissä, sosiaalisessa mediassa sekä kyltein, valvomalla näkyvästi ja estämällä kulkua ajoneuvoilla metsäpolkuja pitkin. Toisinaan myös poliisi on kutsuttu paikalle hoitamaan asiaa eteenpäin omilla keinoillaan.
Web-kameroiden lisäksi käytössä on myös teleobjektiivilla varustettu kääntyvä kamera, jonka tallenteiden avulla ajoneuvojen yksilöiminen on mahdollista. Kentälle on viljelty lukuisa määrä tallentavasta kameravalvonnasta tiedottavia kylttejä.
Hallituksen puolesta,
– Hessu