Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lennon teoria
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mitkä ohjainpinnat mahdollistavat pituuskallistuksen muuttamisen?
Laskusiivekkeet.
Korkeusperäsimet.
Kaartosiivekkeet.
Sivuperäsimet.
2.
Edessä oleva massakeskiö aiheuttaa:
Heikentynyttä korkeusperäsimen tehokkuutta loppuvedon aikana.
Lyhyempää lentoonlähtö matkaa.
Kevyempiä ohjainvoimia.
Pienentynyttä pitkittäisstabiliteettia.
3.
Millainen tulee koneeseen lennon aikana vaikuttavien voimien summan olla, jotta kone pysyy kiihtymättömässä vaakalennossa?
Nostovoiman on oltava yhtä suuri kuin massan ja työntövoiman on oltava yhtä suuri kuin vastuksen.
Nostovoiman on oltava yhtä suuri kuin työntövoima ja massan on oltava yhtä suuri kuin vastuksen.
Nostovoiman on oltava yhtä suuri kuin työntövoima + vastus.
Nostovoiman on oltava yhtä suuri kuin vastuksen ja työntövoiman on oltava yhtä suuri kuin massan.
4.
Lentokoneen siipiin suunnitellaan positiivinen V-kulma, jotta:
Parannetaan poikittaiskallistusvakavuutta pystyakselin ympäri.
Parannetaan suuntavakavuutta pystyakselin ympäri.
Parannetaan poikittaiskallistusvakavuutta pituusakselin ympäri.
Parannetaan pituuskallistusvakavuutta poikittaisakselin ympäri.
5.
Siiven kierron tarkoituksena on:
Pienentää kaartosiivekkeiden tehokkuutta
Parantaa laskusiivekkeiden tehoa.
Aiheuttaa sakkaus ensin siiven kärjessä.
Aiheuttaa sakkaus ensin siiven tyvessä.
6.
Millainen ilmavirtaus on siiven yläpinnalla verrattuna siiven alapinnalla olevaan ilmavirtaukseen, suorassa vaakalennossa?
Suurempi nopeus.
Suurempi paine.
Sama nopeus.
Pienempi nopeus.
7.
Jos kohtauskulmaa on kasvatettu suuremmaksi, kuin sakkauskohtauskulma:
Nostovoima pienenee ja vastus kasvaa.
Nostovoima kasvaa ja vastus pienenee.
Nostovoima ja vastus pienenevät.
Nostovoima kasvaa ja vastus kasvaa.
8.
Mitä voi tapahtua, jos kone kuormataan niin, että painopiste on sallitun rajan takana?
Korkeusperäsin aiheuttaa liian suuren nostovoiman ja koneen nokka tippuu.
Ohjainvoimat kasvavat liiallisiksi.
Koneen maksimi kuormituskerroin ylitetään kaarroissa.
Pituusvakavuuden heikkeneminen ja mahdollinen hallinnan menettäminen pienillä nopeuksilla.
9.
Mitä tapahtuu, jos suorassa vaakalennossa ilmanopeus pienenee alle maksimi liitoluvun antavan nopeuden?
Kokonaisvastus kasvaa, kasvaneen indusoidun vastuksen vuoksi.
Kokonaisvastus kasvaa kasvaneen loisvastuksen vuoksi.
Kokonaisvastus pienenee pienentyneen indusoidun vastuksen vuoksi.
Kokonaisvastus pienenee pienentyneen loisvastuksen vuoksi.
10.
Lentokonetta, joka kohtaa häiriön lentoradassaan ja jää sen jälkeen heilahtelemaan kasvavalla amplitudilla, kutsutaan:
Staattisesti vakaaksi, mutta dynaamisesti epävakaaksi.
Sekä staattisesti sekä dynaamisesti epävakaaksi.
Sekä staattisesti sekä dynaamisesti vakaaksi.
Staattisesti epävakaaksi, mutta dynaamisesti vakaaksi.
11.
Lentonopeuden kasvaessa:
Sekä indusoitu vastus että profiilivastus kasvavat.
Indusoitu vastus kasvaa ja profiilivastus (loisvastus) pienenee.
Profiilivastus kasvaa ja indusoitu vastus pienenee.
Sekä indusoitu vastus että profiilivastus pienenevät.
12.
Minkä pisteen ympäri lentokone kääntyy?
Siipien.
Massakeskiön.
Laskutelineen.
Sivuperäsimen.
13.
Perinteisessä lentokonekonfiguraatiossa korkeusvakaajan nostovoima:
Suuntautuu ylöspäin koska korkeusvakaajan asetuskulmaa on siiven asetuskulmaa suurempi.
Suuntautuu ylöspäin koska korkeusvakaajan asetuskulmaa on siiven asetuskulmaa pienempi.
Suuntautuu alaspäin koska korkeusvakaajan asetuskulmaa on siiven asetuskulmaa suurempi.
Suuntautuu alaspäin koska korkeusvakaajan asetuskulmaa on siiven asetuskulmaa pienempi.
14.
Kohtauskulma on:
Keskijänteen ja vapaan virtauksen välinen kulma.
Jänneviivan ja vaakatason välinen kulma.
Jänneviivan ja koneen pituusakselin välinen kulma.
Jänneviivan ja vapaan virtauksen välinen kulma.
15.
Primäärinen ja sekundäärinen vaikutus painamalla ainoastaan vasenta poljinta on:
Suuntaliike vasemmalle ja kallistuminen oikealle.
Suuntaliike vasemmalle ja kallistuminen vasemmalle.
Suuntaliike oikealle ja kallistuminen vasemmalle.
Suuntaliike oikealle ja kallistuminen oikealle.
16.
Ilma-alus, joka on luonnostaan stabiili:
Palaa luonnostaan takaisin alkuperäiseen lentotilaan.
Ei voi joutua syöksykierteeseen.
Vaatii vain pieniä ohjainvoimia.
On vaikea ajaa sakkaukseen.
17.
Mikäli ilmanopeutta pienennetään, mitä lentäjän on tehtävä, jotta korkeus säilyisi?
Pienentää työntövoimaa.
Avata ilmajarrut kasvattaakseen vastusta.
Pienentää kohtauskulmaa pienentääkseen vastusta.
Kasvattaa kohtauskulmaa säilyttääkseen tarvittavan nostovoiman.
18.
Mitä tapahtuu, kun massakeskiö on lähellä eturajaansa?
Tarvittavat ohjainvoimat eivät muutu.
Tarvittavat ohjainvoimat ovat hyvin pienet.
Tarvittavat ohjainvoimat ovat suuret ja lentokone on hyvin vakaa lentää.
Pitkittäisstabiliteetti heikkenee.
19.
Tasainen ilmavirtaus, jossa jokainen ilmamolekyyli seuraa edellistä, on:
Laminaarista virtausta.
Tuulta.
Vapaata virtausta.
Turbulenttista virtausta.
20.
Jos ohjaussauvaa liikutetaan eteen ja vasemmalle, niin:
Vasen kaartosiiveke liikkuu alas ja oikea ylös sekä korkeusperäsin liikkuu ylös.
Vasen kaartosiiveke liikkuu ylös ja oikea alas sekä korkeusperäsin liikkuu ylös.
Vasen kaartosiiveke liikkuu ylös ja oikea alas sekä korkeusperäsin liikkuu alas.
Vasen kaartosiiveke liikkuu alas ja oikea ylös sekä korkeusperäsin liikkuu alas.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus