Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – rakenteet ja järjestelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Purjelentokoneen oikeaoppinen kuormaus tarkastetaan
Lentokoneen alkuperäisestä lentokäsikirjasta
Lentokoneen punnitustodistuksesta
Lentokonevalmistajan yleisohjeistuksesta
2.
Purjelentokoneen oikeaoppisella maakäsittelyllä pyritään
vähentämään vuositarkastus tarpeita tapahtuvaksi kerran kahteen vuoteen
minimoimaan koneen rakenteisiin, kuten siiven tyviin ja pääpyörään kohdistuvia kuormia
minimoimaan maahenkilöstön kuormitustiloja purjelentokoneiden siirtelyiden osalta rullaustieltä kiitotielle
3.
Mitä tarkoittaa korkeusmittarin QFE asetus?
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta merenpinnasta
Mittari on asetettu säätönupista näyttämään korkeutta kentän pinnasta
Mittari on asetettu säätönupista standardi ilmanpainelukemaan
4.
Mikä näistä kuuluu primäärirakenteisiin?
Laskutelineluukku, kuomun tuuletusluukku
Siipisalko, lujitemuovirunko ja siiven kiinnityspultti
Sivuperäsimen pintaverhous ja kannuspyörä
5.
Purjelentokoneen sähköjärjestelmää suojaa
pääkytkimen riittävän aikainen sulkeminen enne laitteiston rikkoutumista
Laadukas lentokone laatuinen akku
Sähkölaitteiden sulakkeet
6.
Miksi päivätarkastus tehdään?
Siinä pyritään löytämään välittömät, lentokelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat seikat
Pyritään varmistamaan, ettei edellinen lentäjä ole jättänyt puhdistamatta konetta
Varmistetaan vuosihuollon oikeaoppinen suorittaminen
7.
Miten purjelentokoneen siivet on kiinnitetty toisiinsa ja runkoon.
Riittää kun siiven ohjaustapit ovat riittävän tiukasti kiinni rungossa
On kiinnitettävä huomiota teipin laatuun, jotta liiman kiinnittymisestä voidaan varmistua
Siipisalot yhdistetään toisiinsa pääpultilla
8.
Mitä koneen pitotstaattisen järjestelmän painelinjoja kytketään nopeusmittariin?
Staattisen paineen kompensointiputkilinjaan ja staattisen paineen aukkojen linjoihin
Pitot-painelinjaan
Pitot-painelinja ja staattisen paineen linja
9.
Mainitse yleisesti käytössä olevat hinaustavat?
Lentokone- ja vintturihinaus
Kumiköysistartti
Itselähtevä ja autohinaus
10.
Mitkä koneen osat rasittuvat koneen liikkuessa maassa tai laskuissa?
Koneen laskuteline, runkorakenteet, siiven tyvirakenteet ja kiinnitykset
Kabiini ja telineen muotosuoja
Siiven kärkirakenne, koneen takaosa ja kuljetuspyörä
11.
T-mallisella korkeusvakaajatyypin tarkoitus on
tehdä purjelentokoneesta vauhdikkaan näköinen
korkeusvakaaja on häiriöttömässä ilmavirtauksessa poissa siiven ja rungon aiheuttamalta pyörteilyltä
estää liiallisten lentokonerakenteiden kuormitustilan
12.
Purjelentokone on hallissa tuettuna siivet vaakasuoraan. Luisumittarin kuula on selvästi keskikohdan vasemmalla puolella. Missä vika?
Luisumittari on asennettu vinoon mittaritauluun.
Mittarille ei ole suoritettu määräajoin vaadittavaa aneroidikoetta
Kuula on väärän mallinen
13.
Kerhon purjelentokoneiden vuositarkastuksia voi suorittaa
Kerhon koneiden vuositarkastukset on teetettävä kerhosta riippumattomalla osapuolella jääviysasioiden vuoksi
Kuka tahansa kerhon jäsen, jolla on riittävä kokemus vuositarkastusten (Annual Inspection. suorittamiseen
Kerhon päättävän elimen, eli hallituksen valtuuttama henkilö, jolla on riittävä koulutus ja kokemus vuositarkastuksen suorittamiseen
14.
Pelastuslaskuvarjoa tarkastaessa päivätarkastuksen yhteydessä on varmistettava seuraavaa
Laukaisukahvan vetäisyyn tarvittava mittaus tarkoituksen mukaisella mittauslaitteella
Varjon yleiskunto ja ettei varjon kupuosa ole päässyt purkautumaan
Pelastusvarjoa ei tarvitse tarkastaa, koska se ei ole pakollinen varuste
15.
Millä toimenpiteillä varmistetaan purjekoneen kokoamisen jälkeen koneen lentokunto? valitse kaksi
Kokoaminen on tehtävä lentokäsikirjan ohjeen mukaan
Matkapäiväkirjan merkinnän tarkastus
Kokoamisen jälkeen koneelle on tehtävä tarkka päivätarkastus
16.
Purjekoneen maakäsittelyssä on vältettävä seuraavaa
Koneen työntäminen liikkuvista ohjainpinnoista
Koneen työntäminen siiven etureunasta lentojarrun kohdalta, koska lentojarrukotelo voi vaurioitua kohdistuvasta kuormasta
Koneen ankkurointia lähtöpaikan viereen
17.
Mistä saat selville, millaista pakkomurtovaroketta hinauksessa kyseisessä koneessa tulee käyttää?
EASA asetuksesta
Kyseisen purjelentokoneen lentokäsikirjasta
Hinauslentokoneen lentokäsikirjasta
18.
Kuinka monen metrin muutosta korkeudessa vastaa 1 hehtopascal (hPa.?
8 metriä
12 metriä
6 metriä
19.
Mihin suuntaan siivekkeet liikkuvat, kun sauvaa viedään vasemmalle?
Vasen siiveke nousee ylös ja oikea siiveke laskee alas
Vasen ja oikea liikkuvat alaspäin
Vasen siiveke laskee alas ja oikea siiveke nousee ylös
20.
Koneen painopiste lasketaan
[(kokonaisnettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kannuksen nettopaino] + pääpyörä-perustaso -välinen etäisyys
[(kannuksen nettopaino x pääpyörä-kannus -momenttivarren pituus. / kokonaisnettopaino] + pääpyörä-perustaso välinen etäisyys
(Kannuksen nettopaino x pääpyörän-kannuksen momenttivarren pituus. / kokonaisnettomassa
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus