Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Käytettäessä termiikkiä
Kaartolentämisessä on edullista jos koneen nokka luistaa kaarron keskustasta ulos suuntaan
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden parhaan liitosuhteen nopeutta
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden minimivajoaman nopeutta
2.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden metrin korkeudella
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, voidaan hakeutua ylös vetämällä sauvasta oman turvallisuuden säilyttämiseksi
Matalalla, ennen kuin hinauskoneella on riittäväasti nopeutta, oikea paikka lentää on noin kahden kymmenen metrin korkeudella
3.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Valvomattomalla lentopaikalla laskun kosketuskohdan mukaan valitaan laskukierroksen aloittamiskorkeus
Valvomattomalla lentopaikalla laskun suorittamisen suunnan voi valita parhaaksi katsomallaan tavalla
Valvomattomalla lentopaikalla laskeutuminen Purjelentokoneella tehdään aina noudattaen vasemman puoleista kaartamista
4.
Lentokonehinauksessa
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila vasemmalle
Ohjaamisen yhteydessä seurataan vain hinauskonetta, koska hinauskone ilmoittaa irrotuskorkeuden vaaputtamalla
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila oikealle
5.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
6.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Loppuosan pituus on aina sama, huolimatta olosuhteista
Perusosan etäisyys on aina yhtä lähellä kenttää, huolimatta olosuhteista
Myötätuuliosan etäisyys kentästä kiitotien sivulla riippuu lentokorkeudesta
7.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa lentoonlähtötarkistuksessa
Huomaat korkeusmittarin lukkiutuneen paikalleen, se ei estä kuitenkaan lentämistä
Pakkotilanteiden läpikäyminen on suositeltavaa
Sen sisällön löytää Lentokoneen lentokäsikirjasta
8.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että loppuosan alussa on korkeutta noin 200 – 250 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 200 m – 250 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 100 m – 120 m
9.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
10.
Pelastauduttaessa pelastusvarjolla
Ensin avataa kuomu
Ensin avataan vyöt
Ensin laukaistaan varjo
11.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
12.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalkaohjaimen avulla
Maakiidon aikana suuntaa ohjataan jalan ja sauvan yhteistyöllä
Maakiidon aikana on sauva pidettävä täysin vedettynä
13.
Valittessa maastolaskupaikkaa
Varmistetaan, että laskeutuminen tapahtuu ylämäkeen.
Varmistetaan, että voidaan laskeutua lähelle tietä
Varmistetaan, että laskulinjalla ei ole sähkölinjaa
14.
Valmistauduttaessa laskuun
Otetaan lentojarrut ulos
Trimmataan kone nopeudelle 110 km/h
Trimmataan nopeus koneen laskeutumisnopeuteen.
15.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 35 astetta oikealta, tällöin
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
16.
Maastolaskua suoritettaessa
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
17.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, oikea toimenpide on irrottaa välittömästi
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään hinauskoneen kiihtyminen
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen korkealle, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään PurjeLentokoneen kiihtyminen
18.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
19.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone laskee hinauskoneen potkurivirran alapuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos hinauskone vaaputtaa, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone nousee hinauskoneen yläpuolelle, on irrotettava välittömästi
20.
Maastolaskua suoritettaessa
Näkyvyys koneesta ulos ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Reunaesteet eivät vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus