Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Maastolaskua suoritettaessa
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee laskupaikan noin 1000 m korkeudella
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 500 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 1000 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue reitin varrella
2.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Jos arviointi lentokorkeudesta on alhainen, voi laskukierroksen suorittaa ns. lyhennettynä, siitä huolimatta, että lentokentän vac-karttoihin merkitty laskukierros on vakiokoinen
Kovan tuulen vallitessa perusosan etäisyys laskupaikkaan sijaitsee kauempana
Tyynellä säällä on turvallisinta lentää loppuosa niin lyhyenä, kuin mahdollista
3.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Kun lentokorkeus on jo selkeästi maasta irronnut, lasku tehdään etusektoriin, vaikka kone ei enää mahtuisi suoraan laskettaessa kentälle
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone oikealta puolelta
Jos et pakkotilanteessa löydä sopivaa avointa laskupaikkaa, kaarretaan aina takaisin kohti lähtöpaikkaa
4.
Lentokonehinauksessa
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila oikealle
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila vasemmalle
Ohjaamisen yhteydessä seurataan vain hinauskonetta, koska hinauskone ilmoittaa irrotuskorkeuden vaaputtamalla
5.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
6.
Pakkolaskutilanteessa mikäli lentokenttää tai peltoa ei ole käytettävissä
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti veteen
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti metsään
7.
Lennettäessä termiikkikaarrossa
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kallistuksella
On edullisinta lentää suoraa lentoa vastaavaa sakkausnopeutta kerrottuna kertoimella 1,1
On edullisinta, että kone ei luista
8.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
9.
Valmistauduttaessa laskuun
Trimmataan nopeus koneen laskeutumisnopeuteen.
Trimmataan kone nopeudelle 110 km/h
Otetaan lentojarrut ulos
10.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistus on toimenpide, jossa läpikäydään oleellisesti lentoonlähtöä ja koneen toimivuutta koskevia asioita
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa koneen asiapaperit
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu tarkistaa olennaisesti koneen rakenteeseen liittyvät yksityiskohdat, kuten siiven kiinnitys
11.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin, kupla-tyyppiseen, keskittäminen on helppoa, koska se ajautuu tuulen mukana yhtä paljon kuin purjekone kaarrossa
Termiikin, jatkuvan putkinosto-tyyppisen, luonne pyrkii ohjaamaan pois purjelentokonetta sen ytimestä
Termiikin, jatkuvan putkinosto-tyyppisen, luonne pyrkii ohjaamaan purjelentokonetta kohden sen ydintä
12.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjainten liikkuvuus ohjaamossa
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta mahdolliset lentoon vaikuttavan ilmatilaa rajaavat seikat
Lentoonlähtötarkistukseen kuuluu todeta ohjaajan henkilökohtaiset asiakirjat
13.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan päivätarkistuksen yhteydessä
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan maakiidon aikana
Mahdollinen pakkotilanteiden kertaaminen suoritetaan lentoonlähtötarkistuksen yhteydessä
14.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
15.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy poispäin tuulesta, jalkaohjainta käyttäen tuuleen päin
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen tuulen puolelle
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen poispäin tuulesta
16.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 35 astetta oikealta, tällöin
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Perusosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
17.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa lentoonlähtötarkistuksessa
Sen sisällön löytää Lentokoneen lentokäsikirjasta
Huomaat korkeusmittarin lukkiutuneen paikalleen, se ei estä kuitenkaan lentämistä
Pakkotilanteiden läpikäyminen on suositeltavaa
18.
Laskukierrosalueella
Voi lentää nostossa myötätuulialuella, kun ilmoittaa asiasta radiolla
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 300 m
Voi lentää nostossa myötätuulialueella, kun korkeutta on yli 400 m
19.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana koneen kallistus pidetään vakaana ohjaamalla sauvalla sivusuunnassa
Maakiidossa on sauva pidettävä täysin työnnettynä, sivuperäsintehon parantamiseksi
Maakiidon suunta säilyy suorana hinausLentokoneen vetovoiman takia
20.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus