Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Kun kone koskettaa, avataan lentojarrut auki, lisäten koneen vastusta, ettei kone nousisi hallitsemattomasti takaisin lentoon
Jalkaohjaimella käännetään koneen nokkaa tuuleen päin
Kun kone koskettaa, käytetään aina pyöräjarrua täydellä teholla
2.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidossa on koneen trimmi yleensä siirretty “täysin työnnettynä” -asentoon
Maakiidon suunta säilyy suorana jos sauva on täysin vedettynä
Maakiidon aikana sivuperäsin ja sauvan ohjaaminen sivusuunnassa ovat itsenäisiä ohjaimia ja niitä käytetään toisistaan riippumattomina
3.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, oikea toimenpide on irrottaa välittömästi
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen alas, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään hinauskoneen kiihtyminen
Jos purjekone joutuu poikkeuksellisen korkealle, voidaan hinauksessa käyttää lentojarruja estämään PurjeLentokoneen kiihtyminen
4.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siinä kohdassa, jossa nostaa eniten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa vähiten
On pyrittävä oikaisemaan kaartoympyrää siihen suuntaan, jossa nostaa eniten
5.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa
Maakiidon aikana koneen kallistus pidetään vakaana ohjaamalla sauvalla sivusuunnassa
Maakiidossa on sauva pidettävä täysin työnnettynä, sivuperäsintehon parantamiseksi
Maakiidon suunta säilyy suorana hinausLentokoneen vetovoiman takia
6.
Termiikissä lennettäessä
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen ei ole tarkkaa, koska nostot ovat kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot voivat olla kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot eivät ole kapeita
7.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Kovan tuulen vallitessa perusosan etäisyys laskupaikkaan sijaitsee kauempana
Jos arviointi lentokorkeudesta on alhainen, voi laskukierroksen suorittaa ns. lyhennettynä, siitä huolimatta, että lentokentän vac-karttoihin merkitty laskukierros on vakiokoinen
Tyynellä säällä on turvallisinta lentää loppuosa niin lyhyenä, kuin mahdollista
8.
Käytettäessä termiikkiä
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden minimivajoaman nopeutta
Kaartolentämisessä hyödynnetään koneen kallistus huomioiden parhaan liitosuhteen nopeutta
Kaartolentämisessä on edullista jos koneen nokka luistaa kaarron keskustasta ulos suuntaan
9.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen tuulen puolelle
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen poispäin tuulesta
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy poispäin tuulesta, jalkaohjainta käyttäen tuuleen päin
10.
Pakkolaskutilanteessa mikäli lentokenttää tai peltoa ei ole käytettävissä
Suoritetaan hyppy pelastusvarjolla
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti veteen
Pyritään laskeutumaan ensisijaisesti metsään
11.
Maastolaskua suoritettaessa
Laskeutumispäätös suoritetaan viimeistään noin 200- 250 m korkeudella
Turvallisen maastolaskun suoritetaan siten, että noin 500 m korkeudella valitaan mahdollinen laskeutumisalue
Turvallinen maastolasku suorittaan niin, että PurjeLentokoneen ohjaaja valitsee pellon noin 1000 m korkeudella
12.
Lennettäessä termiikkikaarrossa
On edullisinta lentää suoraa lentoa vastaavaa sakkausnopeutta kerrottuna kertoimella 1,1
On edullisinta, että kone ei luista
On edullisinta lentää mahdollisimman suurella kallistuksella
13.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
14.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
15.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten on aina mahdollista.
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten riippuu olosuhteista ja kuinka kauas on ajauduttu hinauksessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
16.
Termiikin ydintä etsiessä nostoon saapuessa
On kannattavaa lentää nopeudella, jossa koneen ohjattavuus on hyvä
On kannattavaa lentää nopeudella, joka on 1,1 kertaa suurempi, kuin paras liitoluvun nopeus
On kannattavaa lentää mahdollisimman pienellä nopeudella
17.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Jos et pakkotilanteessa löydä sopivaa avointa laskupaikkaa, kaarretaan aina takaisin kohti lähtöpaikkaa
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone oikealta puolelta
Kun lentokorkeus on jo selkeästi maasta irronnut, lasku tehdään etusektoriin, vaikka kone ei enää mahtuisi suoraan laskettaessa kentälle
18.
Niin sanottu “loppuun asti vedetty lasku” tarkoittaa
Laskun kosketuksen yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka
Laskeutumisen kosketuksen yhteydessä Lentokoneen kiitotien suuntainen liike on pienentynyt niin paljon, että lentokoneella on taipumus jäädä maakiitoon
Laskun loppuosan yhteydessä sauva on vedetty niin taakse, että sen liikerata rajoittuu sen rajoitteen saakka, Lentokoneen vielä lentäessä noin kahden metrin korkeudella
19.
Termiikissä lennettäessä
On pyrittävä lentämään sellaista kallistuskulmaa, jossa koneen kaartosäde, nopeus ja vajoama ovat yhdessä parhaimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, että kallistus on suurimmillaan
On pyrittävä lentämään sellaista nopeutta, jossa koneen vajoama on parhaimmillaan
20.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Lentojarruja käytetään aina kiitotien näkyessä
Lentojarruja ei saa käyttää, kun lennetään poispäin kentästä
Laskeutumisen loppuosalla käytetään aina 100 % lentojarruasetusta
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus