Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – lentotoimintamenetelmät
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Laskeutumista suoritettaessa, jos kiitotiehen nähden tuuli on 30 astetta oikealta, tällöin
Loppuosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa oikealle
Myötätuuliosalla tuuli korjauskulma osoittaa vasemmalle
2.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Jalkaohjaimella käännetään koneen nokkaa tuuleen päin
Kun kone koskettaa, avataan lentojarrut auki, lisäten koneen vastusta, ettei kone nousisi hallitsemattomasti takaisin lentoon
Kun kone koskettaa, käytetään aina pyöräjarrua täydellä teholla
3.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Maassa ja matalalla irrotetaan hinaus ja pyritään väistämään hinauskone vasemmalta puolelta
Noin kaksi kertaa puiden korkeudella on turvallista kaartaa takaisin lähtöpaikkaa kohti
4.
Lentokonehinauksessa
Onnistunut hinaus perustuu PurjeLentokoneen lentäessä potkurivirran alapuolella
Onnistunut hinaus perustuu vähintään 50 m pitkään hinausköyteen
Onnistunut hinaus perustuu hinausLentokoneen kanssa samaan kallistukseen
5.
Lentokonehinauksessa
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila oikealle
Ohjaamisen yhteydessä seurataan vain hinauskonetta, koska hinauskone ilmoittaa irrotuskorkeuden vaaputtamalla
Ohjaamisen yhteydessä varmistetaan irrotussektorin ilmatila vasemmalle
6.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jonka kohdalla myötätuulessa lennettäessä suunnitellaan laskun kosketuskohta
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden suunniteltu kosketus laskussa tapahtuu
Tähtäyspisteellä tarkoitetaan sitä kohtaa laskukierroksessa, jota kohden ajateltu liukupolku johtaa loppuosalla
7.
Lentokonehinauksessa
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen, jos ohjaaja lentää hinauksessa kaarrossa pienemmällä kaartosäteellä, kuin hinauskone
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen ohjaajan tehdessä liian suuria ohjainliikkeitä liian myöhään
Purjekone voi joutua heiluriliikkeeseen, jos ohjaaja lentää samalla kallistuksella hinauskoneen kanssa
8.
Termiikissä lennettäessä
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot voivat olla kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen ei ole tarkkaa, koska nostot ovat kapeita
Matalalla keskitettäessä nousevaan ilmavirtaan, lentäminen on tarkkaa, koska nostot eivät ole kapeita
9.
Termiikissä lennettäessä
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio vajoamalla
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio kallistuksella
Termiikin ytimessä pysymisessä on helpointa lentää vakio nopeudella
10.
Purjelentokoneella laskeutumisen yhteydessä kosketuksessa yleinen ohjaustekniikka on
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy poispäin tuulesta, jalkaohjainta käyttäen tuuleen päin
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen poispäin tuulesta
Voimakkaassa sivutuulilaskussa on varauduttava, että koneen nokka kääntyy tuulta kohden, jalkaohjainta käyttäen tuulen puolelle
11.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa lentoonlähtötarkistuksessa
Sen sisällön löytää Lentokoneen lentokäsikirjasta
Huomaat korkeusmittarin lukkiutuneen paikalleen, se ei estä kuitenkaan lentämistä
Pakkotilanteiden läpikäyminen on suositeltavaa
12.
Maastolaskua suoritettaessa
Lennolla mahdolliset hyönteiset ja lika vaikuttaa laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
Alamäki ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
13.
Maastolaskua suoritettaessa
Näkyvyys koneesta ulos ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Reunaesteet eivät vaikuta laskeutumismatkan pituuteen
Myötätuuli laskussa ei vaikuta laskeutumismatkan pituuteen, koska pelto jarruttaa huomattavasti purjelentokonetta
14.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Jos arviointi lentokorkeudesta on alhainen, voi laskukierroksen suorittaa ns. lyhennettynä, siitä huolimatta, että lentokentän vac-karttoihin merkitty laskukierros on vakiokoinen
Tyynellä säällä on turvallisinta lentää loppuosa niin lyhyenä, kuin mahdollista
Kovan tuulen vallitessa perusosan etäisyys laskupaikkaan sijaitsee kauempana
15.
Laskeutumista suoritettaessa lentokentälle
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 100 m – 120 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että loppuosan alussa on korkeutta noin 200 – 250 m
Turvallisen laskukierroksen korkeus sovitetaan Purjelentokoneella siten, että myötätuuliosalla kosketuskohdan tasalla on korkeutta noin 200 m – 250 m
16.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa lentokentälle
Myötätuuliosan etäisyys kentästä kiitotien sivulla riippuu lentokorkeudesta
Perusosan etäisyys on aina yhtä lähellä kenttää, huolimatta olosuhteista
Loppuosan pituus on aina sama, huolimatta olosuhteista
17.
Lentoonlähdössä lentokonehinauksessa mahdollisessa pakkotilanteessa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten riippuu olosuhteista ja kuinka kauas on ajauduttu hinauksessa
Noin sadan metrin korkeudella on aina turvallisinta kaartaa takaisin kohti lähtöpaikkaa
Kun lentokorkeus on kasvanut yli sadan metrin, voidaan valita paras mahdollinen laskupaikka. Kentälle paluu laskua varten on aina mahdollista.
18.
Lentokonehinauksessa
Jos purjekone laskee hinauskoneen potkurivirran alapuolelle, on irrotettava välittömästi
Jos hinauskone vaaputtaa, on irrotettava välittömästi
Jos purjekone nousee hinauskoneen yläpuolelle, on irrotettava välittömästi
19.
Maastolaskua suoritettaessa
Tuulensuunnan perusteella valitaan laskeutumisen suunta
Pelloilla kävelevä nautakarja on hyvä merkki siitä, että pellolla ei ole kiviä tai heinäseipäitä ja laskeutuminen sinne on turvallista
Laskeutuminen suoritetaan aina alamäkeen
20.
Laskeutumista suoritettaessa laskukierroksessa
Perusosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
Loppuosan alkukohdalla suoritetaan laskeutumisilmoitus asianomaisella radiotaajuudella
Myötätuuliosan alkukohdalla asetetaan purjelentokone laskuasuun
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus