Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
2.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
VFR.org,
A, B, ja C oikein
Lentämäänkö.fi
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
3.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
4.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
5.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
6.
Mitä on tiheyskorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
Korkeus standardivertailupinnasta.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
7.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
8.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
9.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
On loivempi liukukulma.
10.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Laskeutumismatka pitenee.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka lyhenee.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
11.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
12.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Pituusakseli / Perustaso.
Normaali akseli / Spinneri.
Pystyakseli / Renkaat.
13.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka lyhyempi.
Laskeutumismatka on pidempi.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
14.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
15.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Ovat pakollisia.
Ovat ohjeellisia.
16.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
17.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jonka ylittäminen on kielletty.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
18.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
19.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
20.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Epävarmuustilanne.
Hätätilanne.
Poikkeustilanne.
Hälytystilanne.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus