Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – suoritusarvot ja lennonsuunnittelu
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Käytätkö normaalia lähestymisnopeutta lähestyttäessä laskua varten puuskaisissa olosuhteissa?
Kyllä (ilma-aluksen käsikirjan mukaisesti).
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 0.8 kertaista sakkausnopeutta.
En. Lisään puolet puuskan nopeudesta laskettuun lähestymisnopeuteen.
En. Käytän nopeutta, joka vastaa 1.2 kertaista sakkausnopeutta.
2.
Mikä vaikutus myötätuulella on liitämiseen tyyneen ilmaan verrattuna?
Myötätuulella ei ole vaikutusta liitomatkaan tai vajoamisnopeuteen.
Liukukulma jyrkistyy ja liitomatka pitenee.
Liitomatka pitenee, mutta liitoaika ei muutu.
Liukukulma ja vajoamisnopeus pienenevät.
3.
Mikä vaikutus massan lisäämisellä on sakkausnopeuteen ja tarvittavaan laskeutumismatkaan?
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja laskeutumismatka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja laskeutumismatka lyhenee.
4.
Suurin sallittu nopeus (VNE) merkitään punaisella viivalla nopeusmittarissa ja sillä tarkoitetaan nopeutta:
Jolla syntyy rakenteellisia vaurioita.
Jolla pitkäaikainen lentäminen on vaarallista.
Jonka ylittäminen on kielletty.
Jolla lentäminen on sallittua ainoastaan tyynissä olosuhteissa.
5.
Miten laskeutuminen alaspäin kaltevalle kiitotielle eroaa vaakasuorasta kiitotiestä?
Laskeutumismatka lyhyempi.
Suorituskyky laskeutumisessa on parempi.
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Laskeutumismatka on pidempi.
6.
Ilma-aluksen massakeskipisteen rajat ilmaistaan etäisyytenä tietystä vertailupisteestä. Mikä tämä piste on ja miltä akselilta se löytyy? Akseli / Vertailupiste
Normaali akseli / Spinneri.
Pituusakseli / Perustaso.
Poikittaisakseli / Pyrstö.
Pystyakseli / Renkaat.
7.
Ilma-aluksella, joka on kuormattu vaarallisesti siten, että sen massakeskipiste sijaitsee eturajan etupuolella?
On kevyempi suorittaa rotaatio lentoonlähdössä
On sekä suurempi pituussuuntainen vakavuus että sakkausnopeus.
On sekä suurempi toimintamatka, että aika.
On kevyempi suorittaa loppuloivennus laskussa.
8.
Jos lähestymis- ja laskeutumisnopeudet ovat ilma-aluksen käsikirjan suosittelemia nopeuksia suuremmat?
Sillä ei ole vaikutusta laskeutumismatkaan.
Suorituskyky laskeutumisessa paranee.
Laskeutumismatka lyhenee.
Laskeutumismatka pitenee.
9.
Mitä on tiheyskorkeus?
Painekorkeus korjattuna standardista poikkeavalla lämpötilalla.
Korkeus luettuna suoraan korkeusmittarista.
Korkeus standardivertailupinnasta.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
10.
Missä olosuhteissa painekorkeus vastaa tosikorkeutta?
Kun korkeusmittarin osoittama korkeus on sama kuin painekorkeus.
Standardi-ilmakehän olosuhteiden vallitessa.
Kun ilmapaine on 1013.2 hPa.
Mikäli korkeusmittarissa ei ole mekaanisia virheitä.
11.
Suunnittelet lentoa. Mihin sivustoihin olisi ainakin syytä tutustua?
AIS.fi, Aviamaps.fi, RASP
Lentämäänkö.fi
VFR.org,
A, B, ja C oikein
12.
Minkä värinen on ilmanopeusmittarin varoitusnopeusalue ja mitä lentäjän pitää huomioida lentäessään tällä nopeusalueella?
Vihreä – Sakkauksia, rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita saattaa aiheutua tällä nopeusalueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Keltainen – Tällä nopeusalueella ei tulisi lentää, jollei ilma ole tyyni. Kaikki ohjausliikkeet pitäisi tehdä käyttäen pieniä ja varovaisia ohjauskomentoja.
Keltainen – Rungon muodonmuutoksia ja/tai rakenteellisia vaurioita aiheuttavia sakkauksia saattaa tapahtua tällä alueella, mikäli lentäjä tekee äkkinäisiä ja täysiä ohjainpoikkeutuksia.
Vihreä – Ohjainten värähtelyä voi ilmetä, jos kohdataan turbulenssia.
13.
Jos olet tehnyt lentosuunnitelman, etkä anna sovittua laskuilmoitusta 30 min kuluessa lentosuunnitelmassa mainitusta, syntyy:
Poikkeustilanne.
Hälytystilanne.
Hätätilanne.
Epävarmuustilanne.
14.
Ilma-aluksen massaa (ja näin ollen painovoimaa) lisättäessä:
Kohoamisnopeus ja nousukulma pienenevät.
Kohoamisnopeus kasvaa ja nousukulma pienenee.
Kohoamisnopeus ja nousukulma kasvavat.
Kohoamisnopeus pienenee ja nousukulma kasvaa.
15.
Helpoin tapa määrittää lentopaikan korkeus on asettaa korkeusmittariin:
Lentopaikan korkeus ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
Lentopaikan korkeus (elevation) ja katsoa mittarista korkeus (altitude).
Asettaa QNH ja katsoa mittarista korkeus.
Nolla ja katsoa lukema Kollsmanin ikkunasta.
16.
Pisintä liitomatkaa tavoiteltaessa, painavammalla ilma-aluksella on?
On loivempi liukukulma.
Suurempi vajoamisnopeus, lyhyempi liitomatka.
Lyhyempi liukumatka.
Suurempi nopeus, mutta sama liitoluku.
17.
Laskeutumiset suoritetaan vastatuuleen, koska:
Maanopeus kasvaa ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja tarvittava laskeutumismatka lyhenee.
Maanopeus pienenee ja käytettävissä oleva laskeutumismatka lyhenee.
Ohjaaja pystyy silloin hallitsemaan ilma-alusta paremmin pienillä nopeuksilla.
18.
Muistisääntöjä liidossa ovat?
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
Sakkausnopeus pienenee ja lähtökiitoon tarvittava matka pitenee.
ten lentokoneen kokonaispainon kasvattaminen vaikuttaa lentoonlähtöön?
Sakkausnopeus kasvaa ja lähtökiitoon tarvittava matka lyhenee.
19.
Mikä on painekorkeus?
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu QFE.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna epästandardinmukaiselta lämpötilalta ja paineelta.
Korkeusmittarin osoittama korkeus korjattuna paikka- ja asennusvirheiltä.
Korkeusmittarin osoittama korkeus, kun sen paineasteikkoon on asetettu 1013.2 hPa.
20.
Valmistajan asettamat massakeskipisterajat:
Ovat pakollisia.
Sisältävät ainoastaan takarajan.
Sisältävät ainoastaan eturajan.
Ovat ohjeellisia.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus