Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Radiopuhelinliikenne
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Jos lennonjohtaja ilmoittaa ajan olevan “yksi-yksi”, kello on silloin:
Kello on 11 minuuttia vaille tasatunnin.
Kello on 11 minuuttia yli tasatunnin.
Kello on 11:00
Kello on 23:00
2.
Millä sanonnalla aloitat lähetyksen jos haluat ilmoittaa tilanteesta, joka koskee ilma-aluksen tai siinä olevien henkilöiden turvallisuutta, mutta ei vaadi välittömiä toimenpiteitä?
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
EMERGENCIA EMERGENCIA EMERGENCIA
SOS SOS SOS
PANPAN PANPAN PANPAN
3.
Millä periaatteella ilmailuradiot toimivat:
Simplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Duplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Simplex eli en voi puhua ja kuunnella samanaikaisesti
Duplex eli voin puhua ja kuunnella samanaikaisesti
4.
Jos kaiuttimesta kuuluu jatkuvasti ärsyttävää kohinaa:
Pidän tangentin pohjassa, jotta kohina lakkaa
Laitan radion pois päältä
Laitan äänenvoimakkuutta pienemmälle
Säädän kohinasalvan niin, että kohina juuri ja juuri lakkaa
5.
Taajuus on värähtelyjen määrä ____ ja sen yksikkö on ____:
sekunnissa, Watti
minuutissa, Hertz
minuutissa, Watti
sekunnissa, Hertz
6.
Radion virran suoja-automaatti on lauennut lennolla. Voin toimia seuraavasti:
Annan suoja-automaatin olla “ulkona” ja lennän lennon loppuun ilman radiota.
Pitää suoja-automaattia sormella painettuna sisällä radioyhteyden palauttamiseksi
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja voin tehdä tämän viisi kertaa lennon aikana, jonka jälkeen tulkitsen radion olevan rikki.
Painan suoja-automaatin sisään virran palauttamiseksi ja toistan tätä lennon loppuun saakka aina, kun suoja-automaatti pomppaa ulos.
7.
Radiomajakka UM lausutaan radiolähetyksessä seuraavalla tavalla:
Uniform Mike
Urho Matti
Unicorn Mike
UU-M
8.
Olet aikeissa ilmoittaa jäätämisestä reitillä. Kun olet ilmoittamassa kuulet jonkun muun pyytävän lennonjohtajalta radiosuuntimaa kentälle. Voitko lähettää oman ilmoituksesi jäätämisestä ennen lennonjohtajan vastausta radiosuuntima kyselyyn?
Voin, koska lentoturvallisuussanomat ovat tärkeämpiä, kuin suuntimissanomat.
En voi, koska pakkotilasanoma on tärkeämpi, kuin sääsanoma.
En voi, koska radiosuuntiminen on tärkeämpää, kuin säätietojen välittäminen.
Voin, koska sääsanomat ovat tärkeämpiä, kuin lentoturvallisuussanomat.
9.
Hätäkutsu aloitetaan antamalla seuraava hätämerkki:
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
PANPAN PANPAN PANPAN
SOS SOS SOS
PANPAN MEDICAL PANPAN MEDICAL PANPAN MEDICAL
10.
Jos radiosuuntimisen jälkeen lennonjohtaja antaa sinulle tiedon “QDM 180 astetta”. Olet:
Kentän pohjoispuolella
Kentän itäpuolella
Kentän eteläpuolella
Kentän länsipuolella
11.
Lähetyspainikkeen painamisen jälkeen voit tyypillisesti aloittaa puhumisen:
Jo hieman ennen painikkeen painamista
5 sekunnin kuluttua
1 sekunnin kuluttua
12.
Olet eksynyt ja haluat, että lennonjohtaja paikantaa sinut radiolähetyksesi perusteella. Miten pyydä kyseistä palvelua?
Kuusamon torni, OH-CAK, saisinko vektorin victor
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän QDM:ää, OH-CAK
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän QFE:tä
Kuusamon torni, OH-CAK, pyydän paikkatietoa
13.
Hätäliikenteen johdon ottanut asema voi vaatia radiohiljaisuutta seuraavalla yleiskutsulla:
EMERGENCIA pyydän hiljaisuutta
MAYDAY STOP
Lopettakaa lähetyksenne MAYDAY
Olkaa kaikki hiljaa! Nyt on hätä!
14.
Kuinka pitkälle VHF-radio kuuluu 2000ft korkeudesta ja 10000ft korkeudesta:
120NM ja 60NM
20NM ja 100NM
60NM ja 120NM
120NM ja 240NM
15.
Termi QNH tarkoittaa:
Korkeusmittarin paineasetus, jolla mittari näyttää nollaa lentokentän pinnassa
Magneettinen suuntima koneesta majakalle päin
Magneettinen suuntima majakalta koneeseen päin
Korkeusmittarin paineasetus, jolla mittari näyttää lentokentällä maassa ollessa kentän korkeutta merenpinnasta
16.
Kun luet takaisin lennonjohtajan antamia selvityksiä, ohjeita tai tietoja, mihin kohtaan lähetystä laitat oman kutsumerkkisi?
Lähetyksen alkuun ja loppuun
Omaa kutsumerkkiä ei tarvitse sanoa ollenkaan
Lähetyksen alkuun
Lähetyksen loppuun
17.
Missä muodossa avauskutsu tulee esittää:
Asia, kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
Tervehdys, kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
Kutsuttavan aseman kutsumerkki, kutsuvan aseman kutsumerkki
Kutsuvan aseman kutsumerkki, kutsuttavan aseman kutsumerkki
18.
Radiokokeilun vastausasteikko on:
1 – 5, 5:n ollessa huonoin
0 – 10, 0:n ollessa huonoin
1 – 5, 1: ollessa huonoin
0 – 10, 10:n ollessa huonoin
19.
Radion toiminta perustuu:
Ääniaaltoihin
Sähkömagneettisiin aaltoihin
Ilmanpaineen vaihtuun (paineaaltoihin)
Kuumiin aaltoihin
20.
Hätäliikenteen vallitessa taajuudella, muiden asemien tulee:
Vaihtaa toiselle taajuudelle ja ilmoittaa siitä lennonjohtajalle
Laittaa radio pois päältä, jotta ei vahingossa kuule tietoja joita ei ole tarkoitettu itselle
Säilyttää radiohiljaisuus
Yrittää ehdottaa sopivia ratkaisuja tilanteeseen
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus