Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
2.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
Hengitä paperipussiin.
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
3.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Lennät ainoastaan matkustajana.
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
4.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Tajuttomuus.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
5.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät ihan normaalisti.
Jätät lennon lentämättä.
6.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
48 tuntia.
24 tuntia.
2 tuntia.
12 tuntia.
7.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
2,000 ft.
10,000 ft.
20,000 ft.
8,000 ft.
8.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Kaikissa lentotiloissa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
Liu’ussa.
Nousussa.
9.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
24 tuntia.
2 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
10.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Suurenee.
Pysyy samana.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pienenee.
11.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Sakkaaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
12.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Antibiootit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
13.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Suurenee.
Pysyy samana.
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
14.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
15.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
16.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
50 elohopeatuumaa.
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
1014.00 Hpa.
17.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
18.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
19.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
Suurenee.
Pysyy samana.
20.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus vähenee.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedon välittäminen parantuu.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus