Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Menu
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Galleria
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hypotensio.
Hyperventilaatio.
Hyperglykemia.
Hypoksia.
2.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Pienenee.
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Suurenee.
Pysyy samana.
3.
Mikäli lentäjänä tarvitset neuvoa mahdollisesta lentämisestä sairaana, otat yhteyttä:
Yleislääkäriin.
Perheen omalääkäriin.
Lähimpään terveyskeskukseen.
Ilmailulääkäriin.
4.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
1013.25 Hpa.
1014.00 Hpa.
1014.25 Hpa.
50 elohopeatuumaa.
5.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Pienenee.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pysyy samana.
6.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
7.
Minkä korkeuden yläpuolella lentäjien tarvitsee hengittää lisähappea?
2,000 ft.
8,000 ft.
10,000 ft.
20,000 ft.
8.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Tajuttomuus.
9.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
Hengitä paperipussiin.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
10.
Verenluovutuksen jälkeen, mikä on minimi aika joka lentäjän tulee odottaa ennen lentämistä?
12 tuntia.
48 tuntia.
24 tuntia.
2 tuntia.
11.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
12.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
13.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pysyy samana.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pienenee.
14.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus vähenee.
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Tiedon välittäminen parantuu.
15.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Homeopaattiset valmisteet.
Antibiootit.
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
16.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Luottaa mittarinäyttämiin.
17.
Suoran vaakalennon aikana suoritettu suoraviivainen kiihdytys saattaa aiheuttaa tuntemuksen, että koneen nokka nousee ylös. Tällaisessa tilanteessa lentäjän pitää:
Luottaa “perstuntoon” ja tehdä sen avulla tarvittavat korjaukset.
Korjata nokan asennonmuutos työntämällä ohjaussauvaa hieman eteenpäin.
Olla välittämättä tasapainoelimen tuntemuksista ja luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa tasapainoelimeen säilyttääkseen asentonsa.
18.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
19.
Yksi tärkeimmistä osatekijöistä matkapahoinvoinnin laukeamisen kannalta on?
Sakkaaminen.
Nopeat kallistukset kaartoon lähdettäessä.
Epäsuhta visuaalisen näkemisen ja tasapainoelimen aistien välillä.
Suuria G-voimia sisältävien liikkeiden suorittaminen.
20.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
12 tuntia.
2 tuntia.
48 tuntia.
24 tuntia.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus