Skip to content
Search
Search
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
Etusivu
Palaute
Lentotoiminta
Purjelentoon tutustuminen
Hinnasto
Päivän lennot
Cumulus toimintaohje
Tarkastuslistat
Cumuluksen kalenterit
Cumulus SMS
Kalustoluettelo
Lentoleirit
Fly-Out leiri
Kebnen aaltolentoleiri
Menkijärvi leiri
Tehokas PIK-15 Hinu
Hinun oma sivu
PIK-15 TM testi
eSport
Koulutustoiminta
Esittelylento
Tutustumiskurssi
Purjelentokurssi
Muuntokurssi
Ilmoittaudu Kurssille
Tilaa Lahjakortti
Viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset
Opettajat
Lentokenttä
Cumulus kalenterit
Nummela (EFNU)
Saapuminen kentälle
ATIS EFNU (Sää)
webcam
Talvisäilytys
Cumulus ry
Jäsenhakemus
Cumulus kalenterit
Tiedotteet
Historiaa
Cumulus historia
Helsingin Ilmailukerhon historiaa
EFNU TM-1962 – Ensiaskeleeni purjelentäjänä
Toimihenkilöiden yhteystiedot
Tarinoita
Videoita
Lennokit
Kerhon yhteystiedot
Cumulus Säännöt
Tietosuojaseloste
kirjaudu
Teoriakurssi 2024 – Ihmisen suorituskyky
Koe
Sähköpostiosoitteesi:
Nimesi:
Aloita koe!
1.
Olet kokematon lentäjä ja lennät hyvin kokeneen lentäjän kanssa. Huomaat tämän kokeneen lentäjän tekevän jonkin toimenpiteen, jonka itse koet vaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee:
Välittömästi kyseenalaistaa hänen toimintatapansa.
Odottaa, että hän saa toimenpiteensä suoritettua, jonka jälkeen vasta kyseenalaistat hänen toimintatapansa.
Olla välittämättä tilanteesta, sillä hän kokeneena lentäjä todennäköisesti tietää mitä on tekemässä.
Olla välittämättä tilanteesta sillä hetkellä, mutta laskeutumisen jälkeen keskustelet lennonopettajan kanssa tällaisten toimenpiteiden oikeellisuudesta ja järkevyydestä.
2.
Tilanne, jossa keho ei saa tarpeeksi happea toimiakseen oikein, on nimeltään?
Hypotensio.
Hyperglykemia.
Hyperventilaatio.
Hypoksia.
3.
Mikä seuraavista tavoista auttaa välttämään stressiä ohjaamossa?
Pidä kylmä juoma kädessäsi jatkuvasti.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Maltillinen toiminta niin, että et kiirehdi tekemään asioita ennen kuin olet siihen valmis.
Muutat ennakkoon sovittua suunnitelmaan aina kun huomaat poikkeavasi siitä tai olet suunnitelmasta jäljessä.
4.
Hyperventilaation aiheuttaa:
Hiilidioksidin puute kehossa.
Liian korkealla lentäminen ilman lisähappea.
Liian nopea hengittäminen, joka aiheuttaa hapen puutteen.
Liiallinen määrä hiilidioksidia kehossa.
5.
Minkä olotilaa parantavan keinon voisit kertoa ystävällesi, jolla on matkapahoinvointia?
Vältä tarpeetonta pään liikuttamista ja pidä katseesi ilma-aluksen ulkopuolella.
Ota matkapahoinvointiin soveltuvaa lääkettä.
Hengitä paperipussiin.
Laske pääsi alaspäin, sulje silmäsi ja hengitä syvään.
6.
Hyvin suoritettu lentoa edeltävä ohjeistus (briefaus) on tärkeää. Mikä seuraavista saattaa olla seurauksena, jos suoritetaan ohjeistus (briefaus) huonosti?
Epätietoisuus vähenee.
Epätietoisuus lisääntyy.
Tiedot ymmärretään hyvin.
Tiedon välittäminen parantuu.
7.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, lämpötila:
Pienenee.
Suurenee.
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pysyy samana.
8.
Mitkä seuraavista aina vaikuttavat lentokykyyn?
Antibiootit.
Homeopaattiset valmisteet.
Reseptillä saatavat vahvat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
Käsikaupasta saatavat kipulääkkeet ja antihistamiinit.
9.
Yksinlennolla olevan lentäjän, joka epäilee menettäneensä asentotajunsa, tulee:
Luottaa mittarinäyttämiin.
Luottaa asentoaistimuksiinsa.
Räpyttää silmiään useita kertoja.
Nielaista kovaa, nipistää sieraimista ja puhaltaa nenän kautta, jotta Eustachin putki (korvatorvi) aukeaisi.
10.
Jos ilmakehän paine pienenee, hapen osapaine vastaavasti:
Ei vaikutusta, sillä se ei ole riippuvainen ilmanpaineesta.
Pysyy samana.
Pienenee.
Suurenee.
11.
Olet varannut ilma-aluksen lentoasi varten, mutta olet hieman flunssainen ja kärsit lievästä nenän ja sivuonteloiden tukkoisuudesta. Miten toimit asian suhteen?
Lennät, mutta ainoastaan pienillä pystynopeuksilla noustessa ja laskeutuessa.
Otat tukoksen avaavaa lääkettä 1/2 tuntia ennen lentoa.
Lennät ihan normaalisti.
Jätät lennon lentämättä.
12.
Ilmakehässä olevan ilman koostumus:
Typpi (78 %), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Argon (1%).
Typpi (1%), Happi (78%), Hiilidioksidi (21%) ja Argon (0.03%).
Typpi (78%), Happi (21%), Hiilidioksidi (0.03%) ja Vety (1%).
Typpi (21%), Happi (0.03%), Hiilidioksidi (78%) ja Argon (1%).
13.
Kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) mukaisesti, korkeuden kasvaessa troposfäärissä, ilman tiheys:
Ei vaikutusta, sillä ilmantiheys ei ole riippuvainen korkeudesta.
Pysyy samana.
Pienenee.
Suurenee.
14.
Jos henkilö on ollut sukeltamassa ja on ollut tarvetta käyttää hallittua nousua, hänen suositeltu odotusaikansa ennen seuraavaa 8000 jalan korkeuteen (matkustamon painekorkeus) asti ulottuvaa lentoaan on:
4 tuntia.
12 tuntia.
48 tuntia.
24 tuntia.
15.
Jos Eustachin putkesi (korvatorvi) on tukossa, etkä pysty avaamaan korviasi, toimit seuraavasti:
Jatkat lentoasi, mutta sinun tulee niellä voimakkaasti ja usein.
Jätät lentämättä kunnes Eustachin putken (korvatorven) tukos on auennut.
Lennät ainoastaan matkustajana.
Aukaiset nenäsi nenäsumutteella ennen lentoa.
16.
Mikä on kansainvälisen standardi-ilmakehän (ISA) ilmanpaine meren pinnalla?
50 elohopeatuumaa.
1014.00 Hpa.
1013.25 Hpa.
1014.25 Hpa.
17.
Milloin lentäjä voi kokea “nojaamisharhan”?
Nousussa.
Liu’ussa.
Kaikissa lentotiloissa.
Sekä nousussa, että liu’ussa.
18.
Paikallispuudutuksen jälkeen lentäjän pitäisi odottaa vähintään _____ ennen lentämistä:
2 tuntia.
24 tuntia.
48 tuntia.
12 tuntia.
19.
Lennettäessä korkealla paineistamattomalla ilma-aluksella, keuhkojen kautta vereen siirtyvän hapen määrä:
On vähentynyt, koska hapen osapaine on pienentynyt.
On lisääntynyt, koska hapen osapaine on suurentunut.
On vähentynyt pienemmän lämpötilan vuoksi.
Pysyy samana verrattuna merenpintatasoon.
20.
Hypoksialle todennäköinen oire/oireet:
Arvostelukyvyn heikkeneminen.
Kaikki vastaukset ovat oikein.
Kihelmöivät sormet ja varpaat.
Tajuttomuus.
Loading…
Lahjakorttitilaus
Aloita maksamalla Cumuluksen tillille FI7710145000175555 haluamasi lahjakortin hinta. Liitä kuvakaappaus kuitista tänne
Tilaajan nimi
Sähköposti
Puhelinnumerosi
Lahjakortin saajan nimi
Valitse kurssi
Esittelylento 500 m hinaus
Esittelylento 1000 m hinaus
Kysymyksiä tai lisätietoja
Lataa kuitti maksusta tänne
Maksukuitti
Lähetä tilaus